Arq 5: White Dust door Andreas op nummer 657
In de eerste delen volgden we het pad van vijf personages wiens verhaal begon in een flatgebouw en vervolgens overging in een andere wereld op vier verschillende locaties gekoppeld aan de vier elementen. Na ook nog info over hun verleden gekregen te hebben, maakt het album White Dust duidelijk dat de personages in een laboratorium ergens in de woestijn zijn gekweekt als embryo's. Hun bewustzijn is daarna via een kabel verbonden aan dat van het vreemde wezen Arq. Eigenlijk is het beschrijven van een album van Arq (of bij uitbreiding een album van Andreas) een belachelijke opgave want elke theorie, verklaring, analyse, samenvattng of uiteenzetting verschilt toch van die van een meerwaardelezer zoals jij. Arq moet je zelf lezen en ondergaan, niet lezen wat anderen je proberen voor te kauwen.
 

De Schorpioen 1: Het Teken van de Duivel door Enrico Marini + Stephen Desberg
Dargaud (2000, SC)

In pure Errol Flynn-stijl zwiept de rebelse Schorpioen er met zijn degen op los in het achttiende-eeuwse Italië. Hij wordt zo genoemd naar de geboortevlek op zijn schouder in de vorm van een schorpioen. Volgens hemzelf en vele anderen een merkteken van de duivel, niet in het minst voor kardinaal Trebaldi, nazaat van een van de negen oorspronkelijke families die het christendom ten tijde van het oude Rome lanceerde om macht te verwerven over de goedgelovige burgers. Het wordt tijd dat de goedmoedige paus baan ruimt voor een hernieuwde dictatuur van het Vaticaan. Om een of andere geheime reden staat de Schorpioen daarvoor in de weg. Mejaï, een Egyptische zigeunerin bezeten door de uitwerking van haar gordel vol vergiften, wordt op pad gestuurd. Door haar toedoen mondt dit eerste deel uit in een ijzersterke cliffhanger voor het volgende deel.

Aantal genomineerde albums van Enrico Marini: 16/2296
Aantal genomineerde albums van Stephen Desberg: 30/2296

Enrico Marini's carrière startte in 1987 dankzij onder meer een wedstrijd. In die tijd frequenteerde hij zoals veel tekenaars de uitgevers om hen zijn werk te tonen. Die antwoordden met de standaardformuleringen dat het er wel goed uitziet, maar dat hij verder moet oefenen en ook dat het er leuk uitziet, maar dat ze niet op zoek zijn naar wat hij hen voorschotelde. Op een dag contacteerde uitgeverij Alpen (die net Les Humanoïdes Associés had gekocht) en stelde hem een scenario voor dat hij moest uittekenen. Dit eerste verhaal van Olivier Varèse was het werk van twee journalisten die samen signeerden onder het pseudoniem Marelle. Thierry Smolderen werkte ook voor Alpen aan diverse projecten. Na enkele discussies tussen de twee kwam hun beider voorliefde voor manga’s naar boven. In Europa bestond dat toen amper. Marini leerde manga's kennen in een Japanse boekhandel in de VS. Smolderen kreeg ze onder ogen via Yves Schlirf, de toenmalige uitgever van Alpen en vandaag een uitgeefdirecteur bij Dargaud. Schlirf had ook een stripwinkel in Brussel die rechtstreeks uit Japan manga’s bestelde om ze in zijn winkel te koop aan te bieden. Voor Smolderen tekende Marini nog eens twee albums van Olivier Varèse, de delen 2 en 3.
 
Stephen Desberg is geboren in België waar hij al zijn hele leven woont. Toch heeft hij pas sinds 2004 de Belgische nationaliteit naast zijn Amerikaanse nationaliteit langs vaders kant. Zijn grootvader had in Cleveland een bioscoop die enkel films van filmstudio Metro Goldwyn Mayer draaide. Dat was toen de gewoonte. Na de Tweede Wereldoorlog werd Desbergs vader, die advocaat van opleiding was, een vertegenwoordiger van de films van MGM en later 20th Century Fox in België. Desbergs voorliefde voor films is er dus met de paplepel ingegoten. Acteurs als Kirk Douglas kwamen tijdens promotietournees langs op vaders bureau. In I.R.$. smokkelde hij randinformatie over de filmbusiness die hij plukte uit zijn eigen leven. Desberg heeft nog een zus en een broer die aan de overkant van de Atlantische Oceaan wonen. Hij is getrouwd met een Congolese prinses.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010