|
|
100 Bullets 1: First Shot, Last Call door Eduardo Risso + Brian Azzarello op nummer 631
Onder invloed van films als Pulp Fiction, Reservoir Dogs, The Usual Suspects, Hard Eight en Lock, Stock and Two Smoking Barrels en romanauteurs als Dashiell Hammett en Raymond Chandler ontplooit 100 Bullets zich als een volwaardige afstammeling van deze voorbeelden. Een zekere Agent Graves speelt de hoofdrol in elk van de afgeronde verhalen. Hij geeft telkens een ander hoofdpersonage de kans wraak te nemen op iemand die zijn leven ingrijpend veranderde. Die kans wordt 'm aangereikt door een koffertje met een handwapen, honderd kogels, de identiteit van de persoon die het leven heeft verwoest van de hoofdrolspeler en het bewijs dat die persoon hiervoor schuldig is. Agent Graves vertelt ook dat de honderd kogels niet te traceren zijn en dat elk onderzoek naar een moord onmiddellijk ophoudt op het moment dat de kogels gevonden worden. Als lezer krijg je de indruk dat de wraakmoorden gerechtvaardigd zijn. Bovendien worden de wraaknemers noch gestraft noch beloond. Meer elementen zijn niet nodig om van deze indrukwekkende fundamenten een navenante serie te maken. |
|
|
|
|
|
De
Cyclus van Cyann 1: De brOn en de sOnde door
François Bourgeon + François Bourgeon
/ Claude Lacroix
Casterman (1993,
HC)
De planeet Olh wordt geteisterd door de dodelijke Purperkoortsen die het mannelijke deel van de bevolking decimeren. De situatie wordt zo nijpend dat Lazuli Olsimar, in het nauw gebracht door de machtsbeluste priesters van O, besluit zijn dochter Cyann uit te sturen naar het verre ilO waar misschien een remedie te vinden is.
Aantal
genomineerde albums van François Bourgeon: 12/2296
Aantal genomineerde albums van Claude
Lacroix: 4/2296 |
|
|
|
De Cyclus van Cyann kwam er omdat François Bourgeon eventjes in een ander genre wilde stappen na de grote geschiedenisevocaties in De Kinderen van de Wind en De Gezellen van de Schemering. Nu kon hij eens zelf een wereld creëren in plaats van rekening te houden met allerhande documentatie. Er was een verlangen naar een nieuwe uitdaging en verandering. Het scheppen van een sf-universum zou desondanks een titanenwerk worden. Met gretigheid nam hij het aanbod van Claude Lacroix (die Bourgeon nog kende toen hij voor verschillende jeugdbladen werkte) aan om een handje te helpen. Volgens een overeenkomst zouden ze regelmatig samenzitten om elke stap in het conceptieproces te overlopen. En dat Lacroix zich niet zou bemoeien met hoe Bourgeon de pagina's zou tekenen. Maar voor elk album kwam een andere samenwerking tot stand. Voor De brOn en de sOnde ontwierp Bourgeon praktisch alle kostuums. Voor Aïeïa van Aldaal gebeurde dat door Lacroix die zich vooral ook het ontwerp van de voertuigen aantrok. Bourgeon kroop in de huid van costumier. Lacroix legde zich toe op de stad en de architectuur. Het idee voor de etagestructuur kwam van Bourgeon, maar Lacroix bedacht de infrastructuur. In het algemeen verzon hij alles wat met techniek te maken had terwijl Bourgeon het zichtbare deel van de voorbereidingen deed. Bovendien maakten ze samen maquettes die dienden als voorbeeld. |
|
|
Een goeie vondst schuilt in de naamgeving: hoe meer O's in de naam en hoe meer naar links in de naam die O staat, hoe belangrijker de drager van de naam is. Hoe dan bijvoorbeerd ilO ten opzichte van Ohl staat, laat zich raden. Er zitten nog wel zo'n spelletjes van Francçois Bourgeon in, nergens uitgelegd evenwel, alleen bestemd voor het oog van de puzzelaar. De lanceringsschans zoals die op pagina 106 voorkomt, maakte van de auteurs in 1997 eventjes visionaire ontwerpers. In het Amerikaanse tijdschrift Aviation Week (over ruimte- en luchtvaart) ontdekte Claude Lacroix dat een bedrijf een dergelijke lanceringsmethode bestudeerde met exact dezelfde functies zoals in de strip stonden beschreven, maar dan als een tunnel in een berg. Het artikel verscheen in juni 1995, twee jaar na het album. By the way, de Purperkoorts is geen metafoor voor aids. De auteurs gingen uit van het idee van een epidemie, die van alle tijden is. Purperkoortsen treffen alleen mannen, aids daarentegen iedereen. |
|
|
|
|
|
|