|
|
De Smurfen 1: De Zwarte Smurfen door Peyo + Peyo / Yvan Delporte op nummer 621
Door de steek van een vlieg verandert een Smurf in een gevaarlijke zwarte Smurf. Als hij in de staart bijt van een andere Smurf, verandert ook hij in een ontstuimig 'gnappende' besmetteling. In een ware veldslag, waarbij stuifmeel van een bepaalde bloem toch de besmette Smurfen geneest, vallen de blauwe Smurfen als vliegen en belagen van de weeromstuit hun voormalige soortgenoten. Met het principe van Tien Kleine Negertjes is Grote Smurf de last man standing. Gelukkig zorgt een ontploffing ervoor dat een walm van stuifmeel de inmiddels àlle getroffen Smurfen weer geneest. Voor de Amerikaanse markt en enkele andere landen moesten de zwarte Smurfen aangepast worden naar paarse Smurfen om de Afro-Amerikaanse bevolking niet te schofferen. |
|
|
|
|
|
De
Incal integraal door Mœbius + Alejandro
Jodorowsky
Oog & Blik (2003, HC) / Oog & Blik | De Bezige Bij (2010, SC)
De verguisde detective John Difool krijgt de
opdracht om een vrouw te vergezellen. Ze moet
vóór twaalf uur terug thuis zijn.
Wat een peulschil lijkt, wordt een van de grootste
sf-avonturen ooit voortgebracht in de negende
kunst. Iets vóór twaalf uur is
de vrouw nog steeds haar favoriete standjes
aan het doornemen met Kill, een personage met
een hondenkop. John verwondt Kill die daar niet
mee kan lachen. John moet vluchten en komt per
ongeluk in het bezit van een vreemd voorwerp:
de incal. Die incal zal hem samen met Kill,
zijn vogel Deepo, de Metabaron, Animah, Ta-nata
en Solune meesleuren in een weergaloos avontuur
vol Technovaders, presidentiële klonen,
emperioratrixen, zwarte eieren en als klap op
de vuurpijl een planeet bevolkt met John Difool-klonen.
Aantal
genomineerde albums van Mœbius (Jean Giraud):
37/2296
Aantal
genomineerde albums van Alejandro Jodorowsky: 26/2296 |
|
|
|
Voordat
hij aan De Incal begon las Alejandro
Jodorowsky alle boeken van Mickey Spillane.
De Incal van het Duister begon als
een detectiveverhaal met alle ingredienten van
een detectiveverhaal, maar dan een die zich
afspeelt in de toekomst. Het is een gegeven
dat Mœbius eerder gebruikte in The
Long Tomorrow, een korte strip die hij
maakte op scenario van Dan O'Bannon. Daarin
krijgt privédetective Pete Club van een
vrouw uit de betere stand een opdracht. Als
later blijkt dat zij een spionne is die zich
in elke denkbare gedaante kan transformeren,
schiet de detective zijn onbetrouwbare cliënte
dood. Doet dat een belletje rinkelen? De serie
begon als een geïmproviseerd aaneenrijgen
van een aantal losse verhalen die Mœbius
en Jodorowsky begin jaren tachtig maakten voor
Métal Hurlant. De volstrekt grillige
verhaallijn die hiervan het gevolg was, werd
door de altijd klagende Difool in Na de
Incal omschreven als een "politiek-theologisch-symbolische"
en zelfs "katastrofaal-galactische rampentoestand". |
|
|
Alejandro Jodorowsky heeft De Incal
altijd beschouwd als een trilogie, 't is te
zeggen: de zes delen van De Incal vormen
het zesdelige middenstuk van de trilogie. En
dan is er nog Voor de Incal (zes delen
door Zoran Janjetov) en Na de Incal
(één deel door Mœbius, nu
herbegonnen Als Final Incal door José
Ladrönn). Nochtans maakte hij Mœbius
eerst wijs dat het de bedoeling was dat
De Incal uit niet meer dan twee delen zou
bestaan, vervolgens drie en uiteindelijk zes.
Mœbius ging er telkens mee akkoord. Alleen
Jodo wist waar de kleine details in De Incal
naar zouden verwijzen om hem achteraf Voor
de Incal en later Na de Incal te
laten tekenen. Bijvoorbeeld over het heilige
boek en John Difools grote liefde die pas in
het derde deel van Voor de Incal voor
het eerst opduikt, maar waar op de laatste pagina
van De Incal wel naar wordt verwezen:
"Ik herinner me..." Waarom hij niet
meteen begon met de eerste cyclus, verklaarde
Jodo met een verwijzing naar de kunst. Als je
een gesloten triptiek opent, zie je eerst het
middenstuk en pas dan kijk je in die volgorde
naar het linker- en het rechterpaneel. De
Incal betekende zoveel als het droomgedeelte
van de trilogie. Voor de tweede cyclus had Mœbius
alleszins geen tijd. Hij stelde de dan twintigjarige
Zoran Janjetov voor. Om zowel Mœbius als
uitgeverij Les Humanoïdes Associés
warm te maken voor Na de Incal ging
niet van een leien dakje. Toch drukte de uitgeverij
honderdduizend exemplaren van het eerste deel.
De zeven miljoen andere exemplaren die Jodo
van zijn reeksen ondertussen verkocht, waren
een mooi argument. |
|
|
|
|
|
|