Simon van de Rivier 2: De Slaven door Claude Auclair op nummer 609
Simon leeft in een postapocalyptische wereld. Een wereldheerschappij is er niet meer. De wereld bestaat globaal uit twee groepen: de mensen in de stad (waar Simon ook een van is) die technologisch verder ontwikkeld zijn dan de mensen op het land die zich in stammen hebben georganiseerd. Simon komt uit een stad die aan een rivier ligt en wordt door de stam waarin hij wordt opgenomen daarom "Simon van de rivier" genoemd. Hij is de stad ontvlucht na de moord op zijn vader die een geleerde was. Deze had een nieuw wapen uitgevonden en vernietigde alle plannen daarvan toen hij tot het inzicht kwam dat dit wapen ging worden misbruikt. In De Slaven probeert Simon de door stedelingen gevangen genomen stamleden te bevrijden. Ze worden als slaven ingezet in de mijnen.
 

De Prins van de Nacht 1: De Jager door Yves Swolfs
Glénat (1995, HC), collectie Grafica

Kergan biedt zich aan als zanger op het kasteel van de Rougemonts. De brute heer Jehan is gefrustreerd omdat zijn vrouw Marianne sinds de geboorte van hun zoon alle gunsten weigert. Pater Thibaut vertrouwt de donkerharige Kergan alleszins voor geen meter. De vrouwen trekken zich terug om naar Kergans liederen te luisteren, maar een wachter betrapt de vampier terwijl hij bloed uit de keel van Marianne drinkt nadat hij een jonkvrouwe de strot afbeet. Jehan organiseert een drijfjacht en wordt een vampierjager.

Aantal genomineerde albums van Yves Swolfs: 21/2296

De Prins van de Nacht lag in de lijn van Yves Swolfs' interesses: ten eerste de vampier als een geliefkoosd onderwerp en ten tweede de mix van fantasy en psychologie in de verhalen van Stephen King. Bij wijze van research bekeek Swolfs vele films (vooral van de Engelse Hammer Studio) en las een stapel boeken. Hij spiegelde Kergan allerminst aan de nieuwe duivel zoals Bram Stoker de vampier herschiep in Dracula, noch aan de acteur Bela Lugosi die onsterfelijk werd als veelvuldig vertolker van de graaf. De verhalen van Stephen King en Ann Rice (Interview with the Vampire) beïnvloedden hem meer. Kergan was een eigen variant en moest vernieuwing bieden aan het uitgemolken vampiersgenre. Om die reden merk je weinig van de conventies van het genre: look, crucifixen en het daglicht die een vampier kunnen belagen.
 
De Jager bleef een tijdje in de lade liggen omdat Yves Swolfs problemen had met een uitgever. De publicatie bij Glénat was dan weer een staaltje van perfecte timing want het verscheen in de maalstroom na de succesvolle Francis Ford Coppola-prent Bram Stoker's Dracula uit 1992 en Interview with the Vampire uit 1994. Een van de stills (officiële foto's naar de film, bedoeld voor tijdschriften) uit Interview with the Vampire toonde de vampier Lestat (gespeeld door Tom Cruise) die zich buigt over een meisje. De gespiegelde versie van dit beeld is identiek aan de houding op de cover van De Prins van de Nacht 1. Swolfs beweerde dat de cover al was getekend nog vóór de film hier uitkwam.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010