|
|
Baard en Kale 4: De Baard en de Kale tegen de Witte
Hand door Will + Maurice Rosy op nummer 601
Voor Maurice Rosy's vuurdoop als scenarist
van Baard en Kale introduceerde hij al ineens
een personage dat nog lang zou meegaan: Stomp, de gentlemanschurk
die steeds een witte ridderhelm draagt en aan het hoofd
staat van de criminele organisatie De Witte Hand. In
dit album speelt hij het speurdersuo bijna van het veld.
En dat veld is gelegen op exotische locaties en zelfs
even in de ruimte. De designerstekenstijl van Will is
gezellig rond. |
|
|
|
|
|
Peter
Pan 1: Londen door Régis Loisel
Oranje / Blitz (1991, SC+HC), Collectie
Delta / Arboris (2002, SC+HC)
De winter van 1887 is koud en in Londen hebben
de armen het zwaar. De jonge Peter heeft het nog
relatief gemakkelijk want hoewel hij door zijn
drankzuchtige moeder aan zijn lot wordt overgelaten,
kan hij altijd aankloppen bij mister Kundal, een
oude caféhouder die hem leerde lezen en
schrijven, hem iedere dag te eten geeft en spannende
verhalen vertelt. Op zijn beurt vertelt Peter
die verhalen weer door aan zijn vriendjes uit
het weeshuis, maar op een dag gebeurt er iets
dat nog vreemder is dan alle verhalen en legenden
bij elkaar: een elfje komt hem halen en neemt
hem mee naar een geheimzinnig eiland vol mythologische
figuren dat belaagd wordt door een gevaarlijke
piraat. Peter moet de eilandbewoners redden, al
heeft niemand een idee hoe.
Aantal
genomineerde albums van Régis Loisel: 14/2296 |
|
|
|
Régis
Loisel was dertien jaar toen hij de Disney-tekenfilm
Peter Pan voor het eerst in de cinema
van Cavaillon zag. Er volgde snel een tweede
keer. Vooral de personages te zien vliegen,
bracht Loisel in vervoering. Wanneer hij de
film samen met zijn zoon Blaise in 1978 in Parijs
opnieuw ging bekijken (dankzij twee gratis tickets
die hij te pakken kreeg met zijn perskaart),
waren ze de enige twee bezoekers. Daar begon
de idee te rijpen om iets te doen met Peter
Pan. De vragen die opborrelden waren: Waar
komt Peter Pan vandaan? Wie is hij eigenlijk
echt? En vanwaar de associatie tussen "Peter"
en "Pan"? Hij wist wel dat de tekenfilm
gebaseerd was op een boek, maar tot een lezing
kwam hij niet. Pas rond het jaar 1985 had hij
echt zin om dieper te graven en naar de oorsprong
van het personage te zoeken. Op dat moment werkte
hij aan het laatste deel van Op Zoek naar
de Tijdvogel (eerste cyclus) en vroeg hij
zich nog niet af wat hij daarna zou doen. De
idee voor Peter Pan als strip was er
niet op een ochtend gekomen bij het ontwaken,
maar was een jarenlang aanslepende gedachte. |
|
|
Nog
vóór Régis Loisel zich
op het eerste scenario van Peter Pan
zou werpen, bood Alejandro Jodorowsky aan om
er samen aan te werken. Maar Loisel sloeg het
aanbod met tact af. Hij wilde het helemaal alleen
maken. Hij wilde er persoonlijke elementen in
kwijt waarover hij niet in discussie wilde treden
of erover onderhandelen. Maar hij moest ook
nog de toestemming krijgen van de rechthebbenden
van James M. Barrie die het oorspronkelijke
boek schreef. Die erfgenaam was een kinderziekenhuis
in Londen. Omdat zijn versie niet echt een trouwe
adaptatie zou worden van Barries boek, twijfelde
hij of ze recht hadden op een deel van de auteursrechten.
Wat als hij bijvoorbeeld de namen van de personages
zou veranderen? In 1986 viel het verdict dat
hij geen toestemming kreeg tot zolang de zaak
verder was uitgespit door de Londense kinderboekenuitgever
Holder & Stoughton. Tot eind 1987 waren
de Franse rechten nog uitgeleend. Daar moest
de voorraad van beschikbare titels nagekeken
worden om een nieuwe adaptatie niet in de weg
te staan. De brief waarin hem uiteindelijk de
toestemming werd verleend, is een document dat
Loisel nog steeds koestert. |
|
|
|
|
|
|