Wolverine Origin door Andy Kubert + Joe Quesada / Bill Jemas / Paul Jenkins op nummer 568
Lange tijd was het schimmige verleden van Wolverine uit The X-Men een van de aantrekkingskrachten van het personage. Temeer omdat hij zich het zelf niet allemaal herinnert. In 1982 pelden Frank Miller en Chris Claremont al enkele lagen van de Canadese superheld in een eerste miniserie. In 1991 passeerde Barry Windsor-Smith met een eigen verhaallijn. In Weapon X vertelde hij hoe Wolverine onder meer aan zijn adamantiumskelet komt. Nog eens tien jaar later bood Wolverine Origin een nagenoeg volledig beeld over het ontstaan van Wolverine, een van de populairste comichelden ooit.
 
Suske en Wiske 111: De Schat van Beersel door Willy Vandersteen
Standaard Uitgeverij (1954, 1971, 1983, 1995, SC+HC)

Tijdens een toneelopvoering die Suske, Wiske en Lambik (als schermleraar) bijwonen, schrikt een actrice voor een reusachtige, vliegende, groene vleermuis. De gids van het kasteel van Beersel vertelt de eeuwenoude legende over de vleermuis waarna het trio nauw betrokken raakt in het mysterie. De ontmoeting met oude bekende Priem, de blinde hypnotiseur uit De Tartaarse Helm, doet hen uiteindelijk reizen in de tijd om in het verleden naar noodzakelijke antwoorden te zoeken.

Aantal genomineerde albums van Willy Vandersteen: 67/2296
Willy Vandersteen gebruikte voor de start van dit album een echt gebeurd cultureel evenement en een ongeluk dat er plaatsvond. Verschillende openluchttoneelvoorstellingen in het kasteel van Beersel eorden in de jaren 1950 georganiseerd door de Vlaamse schrijver Jean Ray. Vandersteen heeft een paar van deze opvoeringen bijgewoond, hoogstwaarschijnlijk ook het stuk Yolande van Beersel waarin de acteur André Gevrey zijn collega Yvan Dominique on stage verwondde. Nog meer geschiedkundige waarheden: de dynastie van de van Witthems regeerde in de middeleeuwen écht over het kasteel van Beersel. Het wapenschild van Hendrik III van Witthem tekent Vandersteen trouw na van eeuwenoude gravures. Hoewel Vandersteen zich ter dege documenteerde, besloot hij toch de zeventiende-eeuwse versie van het kasteel van Beersel te gebruiken voor Suske en Wiskes reis in de tijd naar de vijftiende eeuw. Het slot dateert van 1300. De gids uit het verhaal heeft echt bestaan. Isidoor Mahu luidde zijn naam. In 1952 was hij dertig jaar, heel wat jonger dan de gids van Vandersteen. Bovendien had hij maar één broer (geen tweeling) in plaats van twee.
 
De periode van voorpublicatie in Kuifje (23 juli 1952 tot 8 oktober 1953) viel in een ontzettend vruchtbare periode voor de creatieve geest van Willy Vandersteen. Naast de Suske en Wiske-verhalen voor Kuifje en de krant leverde hij Tijl Uilenspiegel 2: Fort Oranje af, in Ons Volkske verscheen voor 't eerst de bijbelstrip Judi en voor de Brusselse krant La Libre Belgique lanceerde hij Bessy onder de titel Les Pionniers. De reeks Bessy zou het veertig jaar uitzingen waarvan meer dan honderd miljoen albums verkocht raakten in binnen- en buitenland, met Duitsland op kop. Twee maanden na het afsluiten van De Schat van Beersel zag de gagstrip 't Prinske het levenslicht in het weekblad Kuifje. Het weekblad was hot in deze tijd. Ruim twee jaar na het einde van De Schat van Beersel werden het verhaal en een Kuifje-cover van Vandersteen hernomen in de Italiaanse versie van het weekblad. Het eerste nummer van Tintin Italia verscheen op 31 september 1955 en haalde amper een vijfentwintigtal nummers.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010