|
|
De Prins van de Nacht 3: Volle Maan door Yves Swolfs op
nummer 557
Een psychologische ondertoon was altijd al aanwezig in deze vampiersreeks. Dat komt door de persoonlijke interesses van Yves Swolfs voor onder meer psychotherapie. In Volle Maan gaat een telg uit het vampierjagersgeslacht in therapie bij een psychiater. Hij verklaart de westerse fascinatie voor de vampier. Volgens Swolfs is het te herleiden naar een fasincatie voor seks en de dood waarbij de vampier twee gezichten heeft: dat van een verleider, een Don Juan en tegelijkertijd dat van een monster. Kortom, een killer combination voor een op zijn minst interessant te noemen stripreeks. |
|
|
|
|
|
Murena
1: Purper en Goud
door Philippe Delaby + Jean Dufaux
Dargaud (1997, 2003, SC)
Rome, 54 na Christus. Keizer Claudius kijkt in een beperkt gezelschap naar gladiatorengevechten die amper iemand lijken te interesseren. Claudius' zoon Britannicus en aangenomen zoon Nero betreden de arena na het gevecht en redden de Nubische overwinnaar uit de klauwen van de wrede en bloeddorstige Claudius. Nero is niet opgetogen met Claudius' favoritisme jegens de piepjonge Britannicus. Het huwelijk van Agrippina met Claudius is gearrangeerd door de sluwe Aggripina om Nero te laten erkennen en hem ooit als keizer te zien. Maar om dat doel te bereiken moeten een paar personen sterven.
Aantal
genomineerde albums van Philippe Delaby: 11/2296
Aantal genomineerde albums van Jean Dufaux:
58/2296 |
|
|
|
In
1986 verscheen bij Uitgeverij Archers het album
Lucius 1: De Grijns van de Moeraal,
getekend door de Spanjaard Xavier Musquera.
Nero heet voluit Lucius Domitius Nero. Op de
achterflap van het album staat "Te
verschijnen: De Man met het Gouden Masker",
maar zover zou het niet komen. Jean Dufaux vond
het tekenwerk ondermaats. Bovendien flopte het
album bij verschijning. |
|
|
Bij een eerste ontmoeting tussen Jean Dufaux
en Philippe Delaby polste de scenarist of Delaby
Italië een leuk land vindt. Eigenlijk had
Dufaux een verhaal in gedachten dat zich in
Rome afspeelt in de tweede helft van de negentiende
eeuw. Een wederzijdse belangstelling voor films
over het oude Rome deed het duo besluiten Lucius
te herwerken, wat al vlug leidde naar het creëren
van een compleet nieuwe serie, maar wel met
keizer Nero in een hoofdrol. En voilà,
daar was Murena. |
|
|
|
|
|
|