|
|
Suske en Wiske 137: De Ringelingschat door Willy Vandersteen op
nummer 556
Willy Vandersteens geheel eigen interpretatie van Richard Wagners Der Ring des Nibelungen, een vierdelig fantasyverhaal met oud-Griekse mythe-elementen. Een stukje muziek uit één deel ervan, Die Walküre, kan je ongetwijfeld natrommelen want het kwam voor in Apocalypse Now. Nu goed, Lambik is te herkennen in de rol van Siegfried/Biekfried, de gevierde drakendoder met een zwakke plek. Een humoristisch verhaal, opnieuw met de middeleeuwen als setting, dat mits wat opschoning niet zou misstaan in de Blauwe Reeks. |
|
|
|
|
|
Zoo
1
door Frank Pé + Philippe Bonifay
Dupuis (1994, 2007, HC), collectie Vrije Vlucht
Begin twintigste eeuw arriveert de Siberische, aan haar neus verminkte Anna met een groep zigeuners in Normandië. Ze ontmoet er de oude dokter Célestin die samen met zijn levenslustige pleegdochter Manon en de beeldhouwer Buggy een dierentuin beheert. Anna wordt liefdevol opgenomen door de minigemeenschap. Langzaam brokkelt de muur van stilzwijgen af en leert ze genieten van de paradijselijke dierentuinomgeving en haar nieuwe leven.
Aantal
genomineerde albums van Frank Pé: 7/2296
Aantal genomineerde albums van Philippe Bonifay:
4/2296 |
|
|
|
Frank Pé leerde speciaal voor Zoo nieuwe inkleurtechnieken aan. Samen met de voorbereidingen, een vernieuwde tekenstijl, documentatie verzamelen en het ontwerpen van een dierentuin (waarvoor hij zich baseerde op die in Antwerpen) kostte het de tekenaar een jaar voorbereidingswerk alvorens aan de strip te kunnen tekenen. Oorspronkelijk was Zoo bedoeld als tweeluik van samen 110 pagina's waarvan de twee albums met maximum een halfjaar verschil zouden verschijnen in de collectie Vrije Vlucht. Van zodra Philippe Bonifay doorhad dat het publiek hem al meteen volgde, voegde hij er vanaf deel twee het verhaal aan toe over de keuze van Célestin om liever dokter voor mensen te worden dan voor dieren. |
|
|
Naast het tekenen gebeurde ook het schrijven in onderbroken gedeeltes. Philippe Bonifay wachtte telkens met het schrijven van een volgend verhaalsegment tot Frank Pé hem bij kon benen door het vorige segment te tekenen. Tijdens zo'n soort evolutionair creatieproces gingen uiteraard discussies gepaard. Dozen vol faxpagina's werden uitgewisseld en vooral in het begin mondde het wel eens uit in enkele ruzies. Bonifays vrouw kwam soms tussen om de gemoederen te bedaren. Franks eerste artistieke goesting uitte hij niet in het stripverhaal, maar in de beeldhouwerij waarvoor hij een sterke fascinatie ontwikkelde, met name voor het werk van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin (wereldberoemd van De Denker). Uiteindelijk won het tekenen het van het beeldhouwen. Vandaag oefent hij de hobby nog steeds uit, meestal voor bronzen beeldjes die in een beperkte oplage gecommercialiseerd worden voor de fans. |
|
|
|
|
|
|