|
|
Duivelsmond door François Boucq + Jérôme Charyn / François Boucq
op nummer 546
Duivelsmond vertelt het verhaal van een Russische wees met paranormale gaven die door de KGB wordt gerecruteerd en klaargestoomd om in de Verenigde Staten te spioneren. De Koude Oorlog viert hoogtij, maar Duivelsmond (een bijnaam door zijn verminkte mond) kampt met zijn geweten. Jérôme Charyn is goed voor het psychologische plaatje. François Boucq vult dat in door zijn stijl van overdreven realisme te beheersen en op het juiste moment in te zetten voor het brengen van spectaculaire scènes. |
|
|
|
|
|
De
Kinderen van de Wind 1: Het Meisje in het Want
door François Boucq
Oberon (1981, HC) / Oberon / Glénat (1987, SC) / Big Balloon (1990, SC) / Casterman (1995, HC) / 12bis (2009, HC)
Na een ongeluk, veroorzaakt door een albatros, merkt matroos Hoël op dat er op de achtersteven van het schip de Marie-Caroline twee meisjes op het balkon staan. Vreemd, was een van hen geen jongen die zich als dusdanig onder de matrozen begeeft? Hoël speelt open kaart met Isabeau. Toch wordt hij gekielhaald voor het lef dat hij opbracht om een voor matrozen verboden plaats te betreden. Maar hij houdt zijn mond over de identiteit van Isa. In ruil redt zij zijn leven. Het complotje schept een band. Maar er is nog iemand die wat in de mot heeft. De spanning stijgt aan boord en op de koop toe daagt de Engelse vijand op.
Aantal
genomineerde albums van François Bourgeon: 12/2296 |
|
|
|
Het
fandom van amateuruitgevers lag aan de wieg
van uitgeverijen als Futuropolis, Magic Strip
en Glénat. Naast herdrukken van oude
meesterwerken bouwden ze een fonds op met werk
van nieuwe auteurs. Jaques Glénat begon
met het fanzine Schtroumpf –- Les
Cahiers de la Bande Dessinée. Vandaag
is Glénat een van de grootste uitgeverijen
en beschikte Jacques onderweg over een van de
grootste fortuinen van Frankrijk. François
Bourgeon kreeg zijn kans in het maandblad Circus,
uitgegeven door Glénat, waarin De
Kinderen van de Wind van start ging. De
Kinderen van de Wind kwam er eigenlijk
doordat Bourgeon in extra vrije tijd (door de
stopzetting van het tijdschrift Lisette
waarvoor hij strips tekende) een scheepsmodel
had gebouwd, compleet met minimatroosjes, waardoor
hij zin kreeg een verhaal te vertellen dat zich
aan boord van het fregat afspeelde. |
|
|
Argumenten om met de reeks te beginnen, waren er genoeg. Het avontuur in een mensenleven sprak François Bourgeon aan, evenals zijn interesse in de ontdekkingsreizen van de achttiende eeuw. Naast het feit dat hij onderwerpen als de zee en de scheepvaart kon behandelen (een grote passie van hem) was vooral de notie van het totale gebrek aan ruimte op schepen in die tijd dat hem fascineerde. Mensen leefden maandenlang op elkaar gepropt in de meest erbarmelijke omstandigheden. Daar wilde hij zich in verdiepen. Op zijn eentje zorgde Bourgeon voor een opflakkering van het historische stripgenre, het historisch-realistische om verder te verduidelijken. De manier waarop hij met zijn documentatie omging, had ook zijn weerslag op verhaal, relaties en de psychologie van zijn personages. Andere stripmakers gebruikten enkel documentatie om decors, objecten en feiten te recycleren. |
|
|
|
|
|
|