|
|
Wild Bill Is Vermoord door Hermann op
nummer 530
Het goudzoekersstadje Deadwood staat in rep en roer. De legendarische Wild Bill Hickok werd in de saloon in de rug neergeknald. Terwijl alle aandacht naar deze wandaad gaat, speelt er zich wat verder een andere tragedie af. Een volledige goudzoekersfamilie wordt er op beestachtige manier vermoord. Melvin is getuige van de moord op zijn vriendinnetje. Het raakt hem zo erg dat hij in dronken toestand herrie zoekt met enkele cowboys. Gelukkig zijn daar Charlie en Louise, een ogenschijnlijk deftig echtpaar dat zich het lot van Melvin aantrekt. Louise besluit de jongen een opvoeding te geven, en meteen de kans op een beter leven te vergroten. Hier begint de tocht van een jonge man naar de volwassenheid in een rot en corrupt Wilde Westen. Na de reeks Comanche keerde Hermann eventjes terug in het westerngenre met dit one-shot. Hierin komen figuren uit de wild west voor zoals ze echt hadden moeten zijn volgens Hermann: lelijk, vuil, stinkend, bruut,... Het verhaal is al even brutaal en cynisch. |
|
|
|
|
|
Over
de Grenzen van de Tijd... integraal door
Olivier Pont + Georges Abolin / Olivier Pont
Dargaud (2005, HC)
Integrale editie van het tweeluik Over de
Grenzen van de Tijd... met een extra katern
vol schetsen, voor- en coverstudies, losse tekeningen,
droedels, krabbels en begeleidende commentaren.
Als Olivier Pont al droedelt, dan komen er hoofdzakelijke
naakte vrouwen uit zijn potlood, pen of penseel.
Maar de lezers is het natuurlijk hoofdzakelijk
om het prachtig getekende en meeslepend vertelde
verhaal te doen. Het jaar is 1906, de kleine William
maakt in een Italians vissersdorpje kennis met
Lisa, Paolo en Nino. Zij worden onafscheidelijk.
Maar is het toeval dat zij elkaar in dat dorpje
ontmoeten? En wat is het geheim van het vreemde
voorwerp waarmee Lisa rondzeult? Twintig jaar
later ontmoet het viertal elkaar opnieuw. In het
verre Costa Rica komen ze het geheim achter Lisa's
voorwerp te weten.
Aantal
genomineerde albums van Olivier Pont: 3/2296
Aantal genomineerde albums van Georges
Abolin: 3/2296 |
|
|
|
De auteurs liepen al langer rond om een realistisch en een mystiek verhaal te mixen. Al discussiërend schiepen ze beetje voor beetje de personages en het scenario. Dat gebeurde al pingpongend, niet op een ware tafeltennistafel, maar figuurlijk gesproken waarbij de ene reageert op de ideeën van de andere. Wat primeerde was om tijd te nemen om sfeer te scheppen. Bij hun vorige stripserie, Kucek, liepen ze vast op de belemmering van een standaardlengte van 46 pagina's. Met twee dubbeldikke albums konden ze zich concentreren op tekstloze scènes waarin ogenschijnlijk niet veel gebeurde. Ze lieten blikken van de kinderen tonen, hun glimlachen het landschap en dieren. In deel 1 staat de onschuld centraal, de jeugd en het idyllische leven dat ze aanvankelijk leiden. Het element van de ideale wereld die iedereen graag had, was volgens Olivier Pont een mogelijke reden voor het instantsucces.
Het duo bepaalde samen de grote lijnen van het scenario. Daarna ging Pont aan de slag met de indeling van de pagina's en de dialogen. Zo kon Pont van zijn vrijheid als auteur genieten en de wereld die in het verhaal wordt geschapen in alle rust en zonder beletsel ontwikkelen. Abolin schoot te hulp wanneer Pont een probleem tegenkwam bij het vertellen van het verhaal. |
|
|
184 strippagina's, verdeeld over twee albums, vergde een grote inspanning waar een navenante betaling tegenover moest staan. Uitgeverij Vents d'Ouest zag het niet zitten. Uitgeverij Téméraire wel. Maar nadat Olivier Pont al zo goed als alle tekeningen in zwart-wit van het eerste deel had beëindigd, ging Téméraire failliet. Ze hebben wel nog Pont voor het werk betaald. Dargaud nam het project over, maar zette kanttekeningen bij de uitgave als tweeluik. Toch werd er niet verder over gediscussieerd waardoor Pont en Georges Abolin gerust konden verder werken aan deel 2. Na de eerste 45 pagina's evolueerde zijn stijl. Rotsmassieven en kusstroken leken echter niet meer op die van de eerste pagina's. Daarom ook dat Pont opnieuw begon. Hij deed vervolgens drie jaar over het eerste album. Deel 2 duurde ook langer dan verwacht. Na drie maanden hadden ze het scenario af, maar Pont sleutelde er nog eens zes maanden aan na opmerkingen van vrienden aan wie ze het concept voorlegden. Nadat hij daarvan vijftien pagina's had getekend, beviel het hem ineens niet meer. Het verhaal liep niet. Dus zaten ze weer samen aan tafel. Toen hertekende hij de flashbackscènes uit het eerste deel omdat ze niet meer klopten bij het aangepaste scenario van deel 2. |
|
|
|
|
|
|