Trigië 1: Strijd om Trigië door Don Lawrence + Mike Butterworth op nummer 520
Trigië betekende de grote doorbraak van de Britse tekenaar Don Lawrence op het Europese vasteland. Volgens de ondertitel Opkomst en Ondergang van het Keizerrijk Trigië hadden we kunnen leren dankzij documenten die op aarde gestrande ruimtereizigers afskomstig van Trigië bij zich hadden. Helaas stopte de serie nog voor scenarist Mike Butterworth zo ver kwam. Toen was Lawrence al lang niet meer de tekenaar van de somtijds fascistische sf-reeks. De opkomst van Trigië als keizerrijk tekende hij nog wel, te beginnen met dit eerste album waar de strijd om een eigen stukje land en het grijpen van de macht van tel is.
 
De Gezellen van de Schemering 3: De Laatste Zang van de Malaterres door François Bourgeon
Casterman (1990, 1999, SC+HC), collectie Wordt Vervolgd Select (1990)

De Gezellen van de Schemering zijn een verminkte ridder, Mariotte en Anicet, alle drie door de maatschappij verstoten. Ze hebben elkaar gevonden in de strijd tegen de Zwarte Kracht. Ooit was de ridder een instrument in handen van de Zwarte Kracht, die dood en verderf zaait over de wereld. Nu staat zijn leven in het teken van de wraak op zijn vroegere heer. De Laatste Zang van de Malaterres is het waanzinnig knap getekende en driedubbeldikke slot van de trilogie.

Aantal genomineerde albums van François Bourgeon: 12/2296
In het begin van de reeks maakte François Bourgeon gebruik van illustraties uit geschiedenisboeken, net zoals iedereen dat zou doen met een beetje zin voor historisch realisme. Later zocht hij meer en meer toegang tot oudere, moeilijk te achterhalen bronnen om de historische werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen. Voor De Gezellen van de Schemering maakte hij veel gebruik van documenten uit die tijd, variërend van oude glasramen tot alle soorten grafische kunst die je je maar kan voorstellen. Daarnaast hield hij zich op de hoogte van de nieuwste ontdekkingen omtrent de middeleeuwse kunst door de vakbladen op dit gebied goed te volgen. Het decor van De Gezellen van de Schemering werd gevormd door de streek waar de auteur zelf leefde: het zuiden van Bretagne. Hij is van Bourgondische afkomst en verkaste later naar Parijs (waar hij een dertigtal jaar woonde) en Bretagne waar hij veel vrienden had wonen die hij van vroeger kende. In Parijs kon hij niet langer aarden. De drukte stond zijn creativiteit in de weg. Rust en sereniteit vond hij essentieel. In Bretagne hervond hij zijn mentale kracht.
 
Voor De Laatste Zang van de Malaterres ging François Bourgeon nog een stap verder in het nabouwen van bestaande gebouwen op schaalmodel. Uitgaande van het bestaande kasteel van Tournoël construeerde hij een maquette voor het kasteel van Montroy in deel 3. Vanuit diezelfde waarheidsgetrouwheid deed hij navraag bij de sterrenwacht van Parijs naar de maankalender van 1350. Perfectionisme? Bourgeon omschreef het liever als "de meer ludieke kant van het werk". De Franse geschiedenisleraar Michel Thiebaut wijdde aan de reeks het 160 pagina's tellende boek Dans le Sillage des Sirènes dat in 1993 verscheen bij Casterman. Daarin besteedde hij aandacht aan de historische werkelijkheid, de mythen en de symboliek in de reeks, maar vooral ook aan de nauwgezetheid waarmee François Bourgeon in zijn strips te werk ging. In het boek staat een plattegrond van kasteel Montroy waarop precies is aangegeven welke weg de diverse figuren door het gebouw nemen. Wanneer Mariotte in de strip door het kasteel wandelt, klopt de volgorde exact met de kamers, trappen en gangen die ze passeert met de architectuur van het kasteel.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010