Als we alle punten van alle 2.296 genomineerde albums per reeks samentellen, komen we aan de volgende top 50 van beste reeksen. Sommige one-shots behalen zoveel punten dat ze hoger eindigen dan langlopende reeksen.
01.
Thorgal
02. De Chninkel
03. Kuifje
04. Blake en Mortimer
05. Suske en Wiske
06. Asterix
07. XIII
08. Maus
09. Murena
10. Blacksad
11. Magasin Général
12. Robbedoes en Kwabbernoot
13. Loopgravenoorlog
14. Largo Winch
15. Op Zoek naar de Tijdvogel
16. De Gezellen van de Schemering
17. De Kinderen van de Wind
18. Zwartkijken
19. Storm
20. De Klaagzang van de Verloren Gewesten
21. Samber
22. De Eeuwige Oorlog
23. Een Deken van Sneeuw
24. Over de Grenzen van de Tijd...
25. Zoo
26. De Dagelijkse Worsteling
27. Guust
28. Er Was eens een Voorbijganger
29. Alex
30. De Duistere Steden
31. Blueberry
32. De Werelden van Aldebaran
33. Watchmen
34. De Rode Ridder
35. Peter Pan
36. Persepolis
37. Legende
38. Jeremiah
39. Corto Maltese
40. Lanfeust van Troy / Lanfeust van de Sterren
41. Franka
42. Casper & Hobbes
43. De Dorpsgek van Schoonvergeten
44. De Schorpioen
45. De Blauwbloezen
46. De Cyclus van Cyann
47. Drie Schimmen
48. Lucky Luke
49. Het Uitstel
50. Bone
 
De Chninkel door Grzegorz Rosinski + Jean Van Hamme
Casterman (1988, 1999, SC+HC), collectie Wordt Vervolgd Romans (1988)

De troosteloze wereld van Daar is er een vol oorlog. Drie Onsterfelijken bekampen elkaar met hun legers in een eindeloos lijkend gevecht waarin het devies één tegen één, allen tegen allen de toon voert. Maar er gloort een sprankeltje hoop! En wel in de persoon van het nietigste, meest weerloze schepseltje dat Daar heeft voortgebracht: J'on de Chninkel.

Aantal genomineerde albums van Grzegorz Rosinski: 34/2296
Aantal genomineerde albums van Jean Van Hamme: 65/2296
Aanvankelijk wilde Jean Van Hamme zijn verhaal in een Tolkien-achtige atmosfeer laten afspelen, tot Casterman (de uitgever van het maandblad Wordt Vervolgd waarin De Chninkel werd voorgepubliceerd) de onverwachte vraag stelde welke maatschappelijke betekenis De Chninkel heeft. Na nog eens een paar maanden had Van Hamme het idee te putten uit het Nieuwe Testament, meerbepaald het messiasthema. Hij baseerde zich ook losjes op de film 2001, A Space Odyssey (de zwarte monoliet). Hij schreef zijn scenario net vóór zijn benoeming bij Dupuis alwaar hij net geen jaar lang als directeur het uitgavebeleid mee mocht bepalen. Onder zijn toezicht en initiatief ontstond de auteurscollectie Vrije Vlucht (waarmee hij ten eerste Cosey binnenhaalde), hij kocht Hermann weg van uitgeverij Novedi en bracht zo Jeremiah bij Dupuis en hij besliste om toch door te gaan met het nochtans noodlijdende weekblad Robbedoes/Spirou.
 
Voortbordurend op het Nieuwe Testament-thema knipoogde Grzegorz Rosinski in de scène op het strand met de avondmaaltijd naar de muurschilderij Het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci. Jean Van Hamme debuteerde in 1967 in de stripwereld met Epoxy, een licht erotisch verhaal voor toptekenaar Paul Cuvelier dat deze laatste het statuut bezorgt van een van de stamvaders van de erotische kwaliteitsstrips. In 1972 reisde Rosinski voor het eerst naar het westen en stapte een boekenwinkel binnen. Hij kocht er Epoxy dat hij al kende uit een westers tijdschrift dat hij in Warschau op de kop tikte. De tot Belg genaturaliseerde Poolse tekenaar zag dankzij De Chninkel een oude droom in vervulling gaan: een fantasystrip in zwart-wit.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010