|
Als we alle punten van alle 2.296 genomineerde albums
per reeks samentellen, komen we aan de volgende top
50 van beste reeksen. Sommige one-shots behalen zoveel
punten dat ze hoger eindigen dan langlopende reeksen.
01. Thorgal
02. De Chninkel
03. Kuifje
04. Blake en Mortimer
05. Suske en Wiske
06. Asterix
07. XIII
08. Maus
09. Murena
10. Blacksad
11. Magasin Général
12. Robbedoes en Kwabbernoot
13. Loopgravenoorlog
14. Largo Winch
15. Op Zoek naar de Tijdvogel
16. De Gezellen van de Schemering
17. De Kinderen van de Wind
18. Zwartkijken
19. Storm
20. De Klaagzang van de Verloren Gewesten
21. Samber
22. De Eeuwige Oorlog
23. Een Deken van Sneeuw
24. Over de Grenzen van de Tijd...
25. Zoo
26. De Dagelijkse Worsteling
27. Guust
28. Er Was eens een Voorbijganger
29. Alex
30. De Duistere Steden
31. Blueberry
32. De Werelden van Aldebaran
33. Watchmen
34. De Rode Ridder
35. Peter Pan
36. Persepolis
37. Legende
38. Jeremiah
39. Corto Maltese
40. Lanfeust van Troy / Lanfeust van
de Sterren
41. Franka
42. Casper & Hobbes
43. De Dorpsgek van Schoonvergeten
44. De Schorpioen
45. De Blauwbloezen
46. De Cyclus van Cyann
47. Drie Schimmen
48. Lucky Luke
49. Het Uitstel
50. Bone |
|
|
|
|
|
De
Chninkel
door Grzegorz Rosinski + Jean Van Hamme
Casterman (1988, 1999, SC+HC),
collectie Wordt Vervolgd Romans (1988)
De troosteloze wereld van Daar is er een vol oorlog.
Drie Onsterfelijken bekampen elkaar met hun legers
in een eindeloos lijkend gevecht waarin het devies
één tegen één, allen
tegen allen de toon voert. Maar er gloort een
sprankeltje hoop! En wel in de persoon van het
nietigste, meest weerloze schepseltje dat Daar
heeft voortgebracht: J'on de Chninkel.
Aantal
genomineerde albums van Grzegorz Rosinski: 34/2296
Aantal genomineerde albums van Jean Van
Hamme: 65/2296 |
|
|
|
Aanvankelijk
wilde Jean Van Hamme zijn verhaal in een Tolkien-achtige
atmosfeer laten afspelen, tot Casterman (de
uitgever van het maandblad Wordt Vervolgd
waarin De Chninkel werd voorgepubliceerd)
de onverwachte vraag stelde welke maatschappelijke
betekenis De Chninkel heeft. Na nog
eens een paar maanden had Van Hamme het idee
te putten uit het Nieuwe Testament,
meerbepaald het messiasthema. Hij baseerde zich
ook losjes op de film 2001, A Space Odyssey
(de zwarte monoliet). Hij schreef zijn scenario
net vóór zijn benoeming bij Dupuis
alwaar hij net geen jaar lang als directeur
het uitgavebeleid mee mocht bepalen. Onder zijn
toezicht en initiatief ontstond de auteurscollectie
Vrije Vlucht (waarmee hij ten eerste
Cosey binnenhaalde), hij kocht Hermann weg van
uitgeverij Novedi en bracht zo Jeremiah
bij Dupuis en hij besliste om toch door te gaan
met het nochtans noodlijdende weekblad Robbedoes/Spirou. |
|
|
Voortbordurend
op het Nieuwe Testament-thema knipoogde
Grzegorz Rosinski in de scène op het
strand met de avondmaaltijd naar de muurschilderij
Het Laatste Avondmaal van Leonardo
da Vinci. Jean Van Hamme debuteerde in 1967
in de stripwereld met Epoxy, een licht
erotisch verhaal voor toptekenaar Paul Cuvelier
dat deze laatste het statuut bezorgt van een
van de stamvaders van de erotische kwaliteitsstrips.
In 1972 reisde Rosinski voor het eerst naar
het westen en stapte een boekenwinkel binnen.
Hij kocht er Epoxy dat hij al kende
uit een westers tijdschrift dat hij in Warschau
op de kop tikte. De tot Belg genaturaliseerde
Poolse tekenaar zag dankzij De Chninkel
een oude droom in vervulling gaan: een fantasystrip
in zwart-wit. |
|
|
|
|
|
|