“Nooit! Nooit zal ik toegeven aan jouw boosaardige geest. Ik geef niet op. Ik vechttot de laatste snik...”

 

 

Tot de laatste snik

In 2016 waren we ondertussen al aardig vertrouwd met de cyclus van Fabio Bono en Marc Legendre dat we er nog amper bij stilstonden dat Claus' laatste De Rode Ridder-album van februari in datzeflde jaar dateerde. Een halfjaar later bundelde Standaard Uitgeverij in opdracht van Stribbel Strips deel 247, De Klauw, dat bedoeld was als eerste deel van een trilogie, met de bijkomende delen van die trilogie. Claus tekende de verhalen speciaal voor die uitgave.

Voor deze verhalen, De Zwarte Drietand en Inferno, was geen plaats meer in de reguliere stripreeks in kleur omdat Standaard Uitgeverij met de verhalen door het nieuwe team per se vanaf het symbolische nummer 250 wou beginnen. Die gebundelde trilogie uit 2016 verscheen enkel als een prijzige luxetrilogie. Een jaar later zwichtten de verantwoordelijken voor de blijvende vraag van De Rode Ridder-liefhebbers om ook een betaalbare versie in softcover op de markt te brengen in een grotere oplage. Voor een inkleuring was nog steeds geen budget. Dat kunnen we betreuren, maar we zijn liever dankbaar dat Claus de kans kreeg om zijn eigen laatste trilogie te voltooien als buitenbeentje in de stripreeks.

Over het abum De Klauw merkten we nog op dat de bewuste klauw uit de titel, een artefact die door de drie Furiën uit een vroeger album van graaf Lagriffe gestolen werd, weinig aan bod kwam. Dankzij de vervolgen De Zwarte Drietand (een ander artefact) en Inferno, weten we nu dat die voorwerpen van belang zijn voor Bahaal om voor eens en altijd de macht te grijpen. Hij is namelijk de mysterieuze opdrachtgever van de Furiën om de artefacten te verzamelen. Het onderonsje en het treffen met de Prins der Duisternis wordt vervolledigd met Demoniah, die geen heil ziet in een ondergeschikte rol, en Galaxa voor wie Bahaal een pertinente interesse heeft. Ook Merlijn is van de partij. In De Zwarte Drietand lijdt hij zelfs aan een existentiële crisis. Hij is het allemaal beu en wil niet langer als tovenaar door het leven gaan.

Het queesteverhaal dat in De Klauw wordt ingeleid en in De Zwarte Drietand vooral een opeenvolging van beproevingen is voor Johan, Merlijn, de Furiën en de op Johan verkikkerde Melinda om hun doel te bereiken, komt in Inferno tot een climax in de diepste krochten van de hel, tot in de verblijfplaats van Bahaal toe. Completer kon Claus zijn bijdrage aan de stripreeks waarschijnlijk niet eindigen. Tot de laatste snik onderwerpt hij het gezelschap aan duivels, onverslaanbare reuzen en gemene trolle,n terwijl het er voor Galaxa net zo min feeëriek uitziet. Eindelijk weer eens een rol met vlees aan voor haar! Voor de jaloersheid van Demoniah is echter onvoldoende ruimte om het nog in de drie maal dertig pagina's ten volle te ontplooien. 

Uiteindelijk kreeg je dus heel wat leesvoer voor je geld en de tekeningen van Claus zijn lang niet mis. Niet elk album in zijn zwanenzangperiode zag er namelijk netjes afgewerkt uit. De inmiddels gepensioneerde tekenaar was niet meer te porren om ook nog dat andere onvoltooide verhaal te beëindigen, dat beresterke verhaal dat Peter Van Gucht in deel 249 begon en waarin hij de oudere zus van Bahaal opvoerde en de complexe relatie tussen Johan en Galaxa diepgang gaf.

DAVID STEENHUYSE

 

Ex libris bij luxe (2016)

 



De luxetrilogie uit 2016 van Standaard Uitgeverij met linnen rug in een oplage van 200 genummerde exemplaren (waarvan 90 met originele pagina) was speciaal uitgegeven voor het Brabants Stripspecktakel van dat jaar. Een jaar later verscheen voor hetzelfde stripfestival een softcovereditie in een grotere oplage en op een regulier albumformaat. Toen was er ook de optie om bij de softcoveruitvoering een ex libris te kopen in een oplage van 200 exemplaren. De softcover was daarna enkel te koop in stripspeciaalzaken.

 

 
  © Stripspeciaalzaak.be, 2022-2023