|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin was een uitzonderlijk tekenaar. De manier
waarop zijn figuurtjes over het papier glijden, die zwierige
tekenstijl: onnavolgbaar.
Ik vond hem een zeer middelmatig scenarist, maar zijn unieke
tekeningen tilden alles naar een hoger niveau. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Ik
heb Franquin leren kennen toen ik op de tweedehandsmarkt,
hier in Lokeren, een dik Robbedoes-boek heb gevonden.
Radar de Robot stond daarin. In die tijd tekende
Franquin nog heel tekenfilmachtig. (mijmerend) De
sfeer die daar van uitging...
Het enige 'onrechtstreekse' contact dat ik ooit met Franquin
had, is wel een leuke anekdote: 'dankzij' hem heb ik een keer
een huiszoeking gekregen... De politie had een tip gekregen
van de uitbater van een stripwinkel in Gent (die gelukkig
geen lid is van De Stripspeciaalzaak, pd'h)
dat er wel eens gestolen Franquin-originelen bij mij konden
liggen. Je moet weten: zoals bij de meeste tekenaars was het
archief van Franquin een rommeltje. Hij wist zelf soms niet
eens welke platen hij bezat en welke hij had weggegeven. Toen
de politie hier aankwam heb ik hen naar mijn verzameling van
zowat 10.000 strips geleid. Ze mochten van mij gerust eens
tussen elk boek kijken of er originelen van Franquin tussenzaten.
En natuurlijk had ik die tekeningen niet in mijn bezit! |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Radar
de Robot. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik
weiger aan Franquin te denken als ik achter mijn tekentafel
kruip. Anders word ik meteen depressief! Soms leg ik wel eens
een album van Franquin naast me, als ik een actiescène
moet tekenen. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Hij laat vooral een grote leegte na. |
|
|
|