|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Of Franquin zo bijzonder is als schrijver weet ik
niet, maar ik heb genoten van de figuurtjes die hij heeft
bedacht, de reizen die ze hebben gemaakt, de maatschappelijke
betrokkenheid in zijn verhalen en z'n humor. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
De
echte eerste keer weet ik niet meer, maar ik kan me nog heel
goed
herinneren dat ik bij een vriendje logeerde en bij hem de
oblongboekjes van Guust Flater ontdekte, waarna ik
meteen begreep dat dit bij mijn 'wereld' hoorde. Ik heb Franquin
ontmoet in Amsterdam bij zijn expositie in stripwinkel Lambiek.
Handje gegeven, geknikt en een stripje van mijn hand aan de
meester gegeven. Hij was vriendelijk voor me. Later heb ik
nog een stripboekje van me naar zijn adres gestuurd. Ik kreeg
een fraaie tekening en een bedankje van 'm terug. Een paar
maanden later was hij dood. Ik denk niet dat het een ietwat
met het andere te maken heeft gehad. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
De
mooiste personages zijn naar mijn mening de neefjes van Ton
en
Tineke.
Op dit moment vind ik De Gevangene van Boeddha het
best, maar dat
kan morgen zo weer een andere zijn. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Dat
heeft hij zeker, maar eigenlijk indirect, omdat ik via Yves
Chaland bij Franquin terecht ben gekomen qua tekenen.
De rotjochies die ik teken hebben direct of indirect te maken
met de mannetjes die Franquin in z'n verhalen laat rondlopen. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Ik ben bang dat er niet of nauwelijks nog sprake
is van enige impact, of het moet de Havank-strip
van Daan Jippes zijn die duidelijk een
hommage aan de grote André Franquin is. En mijn eigen
stripje natuurlijk, maar daarbij zou ik het woord impact
niet willen gebruiken.
|
|
|
|