Willem
Vleeschouwer

[gecontacteerd door David Steenhuyse]
Albums van Willem Vleeschouwer (1950, Nederland):
Duppie (scenario van Gerard van Santen, 2 albums, Espee) Flip Vla & Panty Prima Presenteren: Fabulous Voske & Tomtom Turbo's (coscenario van Van Moock, Tstort) Plenty Plaatjes (Uitgeverij Trico) De Spoorstraat (Stront aan de Knikker en De Wraak van de Dikke Ong, 2 albums, Oog & Blik) De Wonderbaarlijke Reis van Jacobus Maneschijn en Sientje Zeester (scenario van Willem Wilmink, CJ Aarts).

Website: www.wvleeschouwer.nl
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Of Franquin zo bijzonder is als schrijver weet ik niet, maar ik heb genoten van de figuurtjes die hij heeft bedacht, de reizen die ze hebben gemaakt, de maatschappelijke betrokkenheid in zijn verhalen en z'n humor.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
De echte eerste keer weet ik niet meer, maar ik kan me nog heel goed
herinneren dat ik bij een vriendje logeerde en bij hem de oblongboekjes van Guust Flater ontdekte, waarna ik meteen begreep dat dit bij mijn 'wereld' hoorde. Ik heb Franquin ontmoet in Amsterdam bij zijn expositie in stripwinkel Lambiek. Handje gegeven, geknikt en een stripje van mijn hand aan de meester gegeven. Hij was vriendelijk voor me. Later heb ik nog een stripboekje van me naar zijn adres gestuurd. Ik kreeg een fraaie tekening en een bedankje van 'm terug. Een paar maanden later was hij dood. Ik denk niet dat het een ietwat met het andere te maken heeft gehad.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
De mooiste personages zijn naar mijn mening de neefjes van Ton en
Tineke.


Op dit moment vind ik De Gevangene van Boeddha het best, maar dat
kan morgen zo weer een andere zijn.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Dat heeft hij zeker, maar eigenlijk indirect, omdat ik via Yves Chaland bij Franquin terecht ben gekomen qua tekenen. De rotjochies die ik teken hebben direct of indirect te maken met de mannetjes die Franquin in z'n verhalen laat rondlopen.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Ik ben bang dat er niet of nauwelijks nog sprake is van enige impact, of het moet de Havank-strip van Daan Jippes zijn die duidelijk een hommage aan de grote André Franquin is. En mijn eigen stripje natuurlijk, maar daarbij zou ik het woord impact niet willen gebruiken.