Turk
(Philippe Liégeois)

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Turk (1947, België):
Alice in Wonderland (coscenario Dupa/Greg/Bob de Groot voor Dany, Lombard) • Clifton (scenario van Bob de Groot (deel 1-9)/Greg (deel 2) + 2 albums, collectie Favorietenreeks + 1 album, collectie Jong Europa, Lombard) • Leonardo (scenario van Bob de Groot, 30 albums, Oberon/Big Balloon/Lombard) • Robin Hoed (scenario van Bob de Groot, 19 albums + 2 albums, collectie Favorietenreeks + Speciaal: De Eerste Tandjes, Lombard).
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Een goede strip hangt van wat factoren af: een origineel scenario, een goede decoupage, goede dialogen, een goede lay-out, persoonlijkheid van de personages, het rollenspel, originele decors, enzovoort. Bij Franquin is het niet moeilijk, alles is perfect!
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik heb hem ontdekt via de Robbedoes-bundelingen bij vrienden toen ik ongeveer 8 jaar was in 1954. Jammer genoeg hebben we heel weinig persoonlijk contact gehad, met uitzondering van een partijtje biljart bij Roba.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Ik ben gek van Het Nest van de Marsupilami's. Het zit vol tederheid (en al het andere ook, natuurlijk). Ik hield minder van de laatste twee Robbedoezen en van Zwartkijken.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Enorm. Er zijn twee belangrijke periodes geweest in mijn carrière: die waar ik dacht dat ik Franquin zou kunnen worden, en die waar ik begrepen had dat ik nooit Franquin zou zijn...

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Jammer genoeg verwatert dat. Je ziet nu strips die getekend worden door auteurs die niet weten hoe ze een potlood moeten vasthouden en die bewierookt worden door een bepaalde pers en die succes hebben! Ik begrijp dat niet. Vandaag de dag moet je lui zijn om 'in' te zijn... Wat manga's betreft, daar praat ik liever niet over.

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]