Steven
Dupré

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Steven Dupré (1967, België):
Coma (3 abums, collectie Grafica, Glénat) Experimenten (eigen beheer) Façade (scenario voor Kristof Spaey, Oogachtend) Sarah & Robin (5 albums, Standaard Uitgeverij) Max & Mummie (op scenario van Dick Briel en Ruud den Drijver, 1 album, Bee Dee) Kaamelott (op scenario van Alexandre Astier, Casterman) Het Kerstkind (Mercator Stripbeurs) Mortigan (in samenwerking met Dirk Nuyts, op scenario van Ronny Matton, Talent) Pandora Box (op scenario van Alcante, deel 3, collectie Impressie(s), Dupuis) Het Verhaal van Kortrijk (Ronde Tafel Kortrijk) Wolf (in samenwerking met Lukas Moerman/Anch, 2 albums, Farao + 12 albums, Bee Dee).

Website: www.stevendupre.be
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
In één woord: zijn meesterschap. In meerdere woorden (lacht): de zwier waarmee hij zijn figuurtjes neerzet en tegelijkertijd echt tot leven brengt.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Mijn eerste kennismaking met de albums van Franquin... (Denkt na) Eh... Dat weet ik niet meer. Vermoedelijk zal dat Guust geweest zijn in de verzamelbanden van Robbedoes die mijn ouders voor noodgevallen bij de hand hielden tijdens de lange autoritten op weg naar de vakantiebestemming.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Mijn favoriete album is QRN op Bretzelburg. Dat Franquin zelf dat zijn favoriete Robbedoes-album noemde, zal mijn keuze waarschijnlijk wel in die richting gestuurd hebben. En Roeltje en de Elaoïn. En later absoluut de Zwartkijken-albums. Meervoud, inderdaad: dat waren er toen nog twee bij uitgeverij Yendor.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Uiteraard! Ik heb ooit nog bladen volgetekend met handjes die ik uit Guust-albums kopieerde. En in mijn allereerste albumpje, het in eigen beheer uitgegeven en tegenwoordig onvindbare Experimenten staan enkele strookjes die wel heel erg van Zwartkijken lijken 'afzwartgekeken'. (lacht)

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Hij heeft nog altijd copycats. Zijn impact is dus nog altijd duidelijk aanwezig. Zijn personages worden nog steeds door anderen getekend. En niemand komt nog maar tot aan zijn enkels. Eigenlijk kan je zeggen dat de impact die hij op de stripwereld heeft gehad het ergerlijke feit is dat hij de lat voor al wie na hem kwam zo verdomd hoog heeft gelegd.