Stédo
(Stéphane Dauvin)

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Stédo (1978, België):
Garage Isidoor (scenario van Gilson, deel 9-10, Dupuis).

Website: www.stedo.tk
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin is volgens mij zo bijzonder omdat hij een curiosum is... Ik bedoel hiermee dat naar het voorbeeld van andere artistieke stromingen (muziek, schilderkunst, film,...) het beeldverhaal geen uitzondering vormt op de regel: op een bepaald moment is er altijd iemand die vanuit het niets verschijnt en die door de kwaliteit van zijn werk en zijn talent een grote invloed uitoefent op wie na hem komt... Net zoals Hergé voor de strip, Picasso voor de schilderkunst en Chantal Goya voor de muziek (neen, nu zit ik onzin uit te kramen), is Franquin buitengewoon, omdat hij een zeldzaamheid is!
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Verrassend genoeg heb ik Franquin maar onlangs echt ontdekt... Natuurlijk heb ik zoals alle kinderen de strips van Franquin gelezen toen ik klein was... Maar ik moet zeggen dat ik in die tijd (een twintigtal jaar geleden) eerder een Kuifje-fan was (omdat ik die strips voor Kerstmis kreeg).

Later, toen ik mijn beroep echt begon uit te oefenen, heb ik hem herontdekt, omdat uitgevers of collega's me zeiden, wanneer ik hen mijn gekrabbel toonde: "Tiens, je moet dit eerder zo en zo doen... Kijk maar hoe Franquin dat deed!" En zo ben ik beginnen te beseffen hoe rijk zijn tekeningen wel waren en wat voor een invloed hij had!
Jammer genoeg ben ik te laat gekomen en heb ik hem nooit ontmoet... En alle goede dingen die de mensen die met Franquin contact hebben gehad, over hem vertellen, doen me daar nog meer spijt van krijgen...
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Het is moeilijk om iets specifieks te kiezen uit het werk van Franquin. Het universum dat hij gecreëerd heeft is zo immens en rijk... Elk personage, zelfs in de bijrollen, elk klein detail in het decor, elk gek object dat hij heeft uitgevonden... verdienen het om eens van naderbij bekeken te worden, omdat hij erin is geslaagd al die dingen levendig en geloofwaardig te maken!
Het universum dat hij beetje bij beetje creëerde in zijn albums en zijn verschillende reeksen zou echt kunnen bestaan... Dat is het magische! Kortom, ik heb moeite om op deze vraag te antwoorden...
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Globaal gezien, natuurlijk, zoals alle hedendaagse auteurs, wat ook hun stroming of stijl is, omdat Franquin, samen met Hergé, Jijé en enkele anderen het stripverhaal zoals we het nu kennen, heeft 'uitgevonden'...
En zijn invloed op mij is nog meer onmiskenbaar, omdat ik strips maak in de Franco-Belgische stijl (grote neuzen, dus!)... Maar het is niet de enige invloed: het werk van elke auteur is de optelsom van alle invloeden die hij tijdens zijn leven 'ondergaan' heeft (die uit de kindertijd zijn het sterkst!) en hij mengt ze terwijl hij er zelf nog enkele persoonlijke noten aan toevoegt...
Het is daarom dat ik er niet van hou wanneer een stripauteur zich 'artiest' noemt... Wij zijn niet meer dan ambachtslui die ons beroep uitoefenen aan de hand van enkele goede oude handleidingen...

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Goed, ik heb zonet deze vraag al een beetje beantwoord... tenminste vanuit het standpunt van de auteurs. Bij de lezers zijn er nog altijd oude nostalgici die wanneer ze een strip van Franquin lezen een nostalgische traan laten... En daarnaast zijn er de jonge lezers, die Titeuf en Naruto verkiezen! En over 50 jaar zullen diezelfde lezers eveneens een nostalgische traan laten als ze hun Titeuf herlezen...
Elke periode heeft zijn eminente auteurs... De grootste auteurs zijn zij die de tand des tijds doorstaan... Franquin was daar één van!

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]