Sik Jun
Jung

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Sik Jun Jung (1965, Korea):
De Danseres van de Tijd (scenario voor Illona, Dargaud) Kwaïdan (3 albums, Collectie Buitengewesten, Arboris) Het Meisje en de Wind (scenario van Martin Ryelandt, 3 albums, Collectie Buitengewesten, Arboris) Yasuda (scenario van Martin Ryelandt, 2 albums, Talent).

Website: www.bdeuro.com/jung
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Zijn zin voor beweging, zijn gave om mensen en dingen zo levend te maken.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Zoals alle jongens door het weekblad Robbedoes te lezen en later de albums van Guust... Ik had het geluk hem te ontmoeten in 1986 toen hij jureerde in het laatste jaar van het Sint-Lucas Instituut in Brussel. De tweede ontmoeting was bij hem thuis. Ik vergezelde een vriend die proeftekeningen maakte voor de herneming van de Marsipulami! Zijn beschikbaarheid en vooral zijn bescheidenheid raakten me. Wat een les!
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Waarom kiezen? Zijn œuvre is zeer compleet. Alles is goed bij hem!
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik herinner me dat ik Franquins tekenstijl bestudeerd heb voor zijn zin voor beweging. Ik denk dat mijn eerste gepubliceerde kortverhaal in een speciaal kerstnummer van Robbedoes (Oorlogspelletjes) direct geïnspireerd werd door zijn stijl, en dan vooral voor de benen en armen.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Het volstaat om de catalogussen van de uitgevers te bekijken... Men zal er nog altijd strips in vinden die geïnspireerd zijn door zijn grafische stijl. Veel auteurs zijn op de een of andere manier beïnvloed geweest door Franquin... Wat mij betreft zijn mijn tekenstijl en mijn universum zeer ver verwijderd van het zijne, maar ook ik ben beïnvloed geweest door hem!!!

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]