|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Weet je, als je aan ALLE striptekenaars zou vragen
om hun 'grote voorbeelden' op te sommen, dan zouden ze allemaal
minstens één van, of zo niet allemaal, deze
namen citeren: Franquin, Hergé, Gir,
Tillieux, Uderzo. Ik denk
dat die auteurs dat ondefinieerbare hebben dat men talent
kan noemen of beter: de gave. Daardoor zijn ze sterren aan
de hemel van de negende kunst. En jammer genoeg kan het niet
verklaard worden, want als we dat konden, zouden we allemaal
miljonair zijn...
Hun werk wordt erg vaak herlezen, steeds opnieuw zonder dat
het gaat vervelen of een repetitieve indruk geeft. Dit in
tegenstelling tot andere strips die ons misschien bevielen
net na de aankoop maar die nadien nooit meer herlezen worden...
Het genie van Franquin was iets wat je niet kan vatten, of
uitleggen, iets buitengewoons, misschien wel goddelijks... |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Ik
heb hem voor de eerste keer gezien op de boekenbeurs van Brussel.
Ik was debutant en ik liep er met mijn tekenmap onder de arm
met de bedoeling mijn eerste stripplaten te tonen aan een
beroeps. Toen zag ik rond een bartafeltje van de beurs Franquin,
Roba, Jijé, Morris...
Ik dacht dat ik droomde... Ik durfde wat dichterbij te komen
en Franquin was de enige die me zag. Hij glimlachte en dat
gaf me de moed om hem mijn tekeningen te tonen. Hij offerde
een dikke tien minuten van zijn tijd aan mij op alhoewel hij
het toch flink naar zijn zin had met zijn collega's. Achteraf
gezien ben ik een beetje beschaamd dat ik hem toen gestoord
heb.
Terug thuis, heb ik een klein tekeningetje gemaakt dat ik
naar hem heb opgestuurd, om hem te bedanken. Hij heeft me
geantwoord en stuurde ook een originele tekening op van een
klein monstertje in kleur... Een pareltje dat al meer dan
dertig jaar schittert in mijn atelier !
Op een andere keer, enkele jaren later, kwam hij naar Verviers
voor een signeersessie. Ik woonde daar toen en de organisator
had Didgé en mij uitgenodigd voor
het avondeten in een restaurant in het gezelschap van Franquin.
Het was een soort inwijding: een maaltijd delen met Franquin!
Enkele jaren later is dat nog een tweede keer gebeurd. Grote
onvergetelijke momenten voor de kleine debutanten die we toen
waren. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Persoonlijk
houd ik erg veel van de grafische kant van QRN op Bretzelburg,
maar ik heb een bijzondere boon voor de gags van Guust
Flater. Het moet mijn gagman-kant zijn die daarvoor zorgt.
Ik ben verbluft door de perfect geoliede mechaniek van de
gag, de exploitatie van de kleinste zelfs meestonbeduidende
details,… Het is een waar genot voor de ogen en de geest. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
JA! Ontegensprekelijk. Ik zou het niet beter kunnen
zeggen. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Ik denk dat hij jammer genoeg minder impact heeft
omdat de lezers vandaag zich meer richten op manga’s
die ze in hun jeugd op tv hebben gezien. Ik ben van jongsaf
opgegroeid met de striphelden van de Belgische school want
ik had geen televisie voor mijn achttiende. En mijn culturele
achtergrond, dat is Robbedoes, Kuifje, Asterix,...
[vertaald
door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt] |
|
|
|