Serge
Carrère

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Serge Carrère (1958, Frankrijk):
Leo Loden (scenario van Christophe Arleston, 3 albums + 1 special, Talent)Private Ghost (scenario van Crisse, Collectie 500, Talent).

Website: leoloden.free.fr
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
In mijn ogen is het verzameld werk van Franquin opmerkelijk door de kwaliteit en diversiteit. Hij was iemand die zich nooit tevreden stelde met één stijl. Hij heeft altijd geprobeerd om zijn werk te perfectioneren, om steeds weer een stap vooruit te zetten in zijn grafiek. Misschien werd hij daarin gepusht door het feit dat hij altijd gekopieerd, geïmiteerd is geweest... maar naar men zegt, nooit geëvenaard.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik heb zijn werk ontdekt via de Robbedoes-albums. Ik ben opgegroeid met het weekblad Pilote en ik had Robbedoes niet gelezen voor mijn twaalfde. Maar mijn lievelingspersonage blijft Guust. Ik heb het geluk gehad om Franquin drie of vier keer te ontmoeten. Ik denk vooral aan het festival van Sollies in 1993 waar hij me de prijs overhandigde die ik had behaald voor mijn reeks Leo Loden.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Zonder twijfel: Het Geval Flater. Ik ben gek op zijn werk uit die periode, waarin hij — denk ik — inktte met een penseel. Anderzijds, in de reeks Robbedoes spreekt de typische jaren vijftigstijl van Pas op, Kwabbernoot! me aan.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Natuurlijk, hij blijft samen met Uderzo, Tillieux en Walthéry de man die me grafisch heeft beïnvloed. Ik heb bestudeerd hoe zij de realiteit weergeven. Met een zekere zorg voor details die de geloofwaardigheid verhogen en zeker en vast met hun zin voor beweging die de lezer liet geloven dat de personages echt bewogen. Enfin, hun manier van werken vertelt steeds weer dat het werk nooit gedaan is, het is een continue zoektocht naar een geslaagd werk.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
In tegenstelling tot andere grootmeesters zal de invloed van Franquin altijd aanwezig blijven in de strip. Zijn werk is altijd geëvolueerd, nooit heeft hij zich genesteld in één stijl. Men vindt zijn invloed terug in verschillende facetten van het werk van verschillende tekenaars die op het eerste zicht weinig gemeen hebben.

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]