Serge Baeken
(Serge Vitalski)
[gecontacteerd door Marc Bastijns]
Albums van Serge Baeken (België):
The No Stories (Bries).

Website: www.sergeontherocks.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin was een virtuoze tekenaar en ook bijzonder fijngevoelig en intelligent. Zijn stripfiguren zijn heel menselijk en geloofwaardig. Mijn moeder las haast nooit strips maar met onze preselecties van Guust-gags lag ze telkens strijk. Franquin heeft ook heel veel dynamiek in strips geïnjecteerd, gewoon door de manier waarop al z’n figuren en objecten bewegen en onderhevig zijn aan wetten uit de fysica. Zijn soepele manier van ininkten sluit daar naadloos op aan.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Mijn eerste kennismaking met Franquin was via de gebundelde Robbedoezen die ik kreeg om als tienjarige stripfanaat door de vakanties heen te komen. Hij tekende er Robbedoes en Kwabbernoot en later ook Guust Flater. Je kon duidelijk merken hoeveel invloed hij had op alle Dupuis-tekenaars na en tijdens hem. Ik zou zo tekenen voor bijscholing door deze meester als-ie nog zou leven.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Een grap waarbij de kat van Guust achter een balletje aanzit. Heel grappig, simpel en superdynamisch.
Mijn favoriete album is evenwel Zwartkijken. Die originele tekeningen zijn ongeevenaard en de humor is ook oprecht zwart, geen gekokketeer ermee. Ik staaf dat met het feit dat Franquin vaak last had van een depressie.
Heel bijzonder is ook een wrede pagina die hij tekende voor Amnesty International, die ooit als poster is verschenen. Als ik daar ooit nog de hand op zou weten te leggen...
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Uiteraard. Ik heb zijn tekeningen helemaal geabsorbeerd.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Ik denk dat de invloed van Franquin nog in alle onderdelen van de strip is terug te vinden, zij het niet altijd even zichtbaar. Hij heeft zeker merites aan de zeer solide stripcultuur in Frankrijk, een verschijnsel dat je verder alleen nog aantreft in de USA en Japan. En bijna alle Franse tekenaars van vandaag hebben sporen van Franquin in hun tekenwerk.