Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur? Franquin was een virtuoze tekenaar en ook bijzonder
fijngevoelig en intelligent. Zijn stripfiguren zijn heel menselijk
en geloofwaardig. Mijn moeder las haast nooit strips maar
met onze preselecties van Guust-gags lag ze telkens
strijk. Franquin heeft ook heel veel dynamiek in
strips geïnjecteerd, gewoon door de manier waarop al
z’n figuren en objecten bewegen en onderhevig zijn aan
wetten uit de fysica. Zijn soepele manier van ininkten sluit
daar naadloos op aan.
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad? Mijn
eerste kennismaking met Franquin was via de gebundelde Robbedoezen
die ik kreeg om als tienjarige stripfanaat door de vakanties
heen te komen. Hij tekende er Robbedoes en Kwabbernoot
en later ook Guust Flater. Je kon duidelijk
merken hoeveel invloed hij had op alle Dupuis-tekenaars
na en tijdens hem. Ik zou zo tekenen voor bijscholing door
deze meester als-ie nog zou leven.
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom? Een
grap waarbij de kat van Guust achter een balletje aanzit.
Heel grappig, simpel en superdynamisch.
Mijn favoriete album is evenwel Zwartkijken. Die
originele tekeningen zijn ongeevenaard en de humor is ook
oprecht zwart, geen gekokketeer ermee. Ik staaf dat met het
feit dat Franquin vaak last had van een depressie.
Heel bijzonder is ook een wrede pagina die hij tekende voor
Amnesty International, die ooit als poster
is verschenen. Als ik daar ooit nog de hand op zou weten te
leggen...
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed? Uiteraard.
Ik heb zijn tekeningen helemaal geabsorbeerd.
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u? Ik denk dat de invloed van Franquin nog in alle
onderdelen van de strip is terug te vinden, zij het niet
altijd even zichtbaar. Hij heeft zeker merites aan de zeer
solide stripcultuur in Frankrijk, een verschijnsel dat je
verder alleen nog aantreft in de USA en Japan. En bijna
alle Franse tekenaars van vandaag hebben sporen van Franquin
in hun tekenwerk.