|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
In de wereld van de strip was hij de eerste echte artiest. Franquin was bekwaam om de stiel van variétéartiest, of zelfs die van een ambachtsman te overtreffen. Hij stelde zichzelf voortdurend in vraag om de perfecte tot in het kleinste detail te bereiken, zonder rekening te houden met conventies en met hart en ziel tot hij er ziek van werd. Dat is de prijs van genialiteit, die op lange termijn niet het resultaat kan zijn van toevalstreffers. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Via zijn personages... Ik ben oud genoeg om als lezer Guust 'live' te zien verschijnen in Robbedoes. Ik ben er onmiddellijk gehecht aan geraakt en zonder bescheidenheid, ik herinner me dat ik toen meteen dacht dat hij meer zou zijn dan gewoonweg bladvulling!
Ik was me er nauwelijks van bewust, en ik denk dat iedereen er toen zo over dacht, dat er auteurs achter de strips zaten die ik vlug ging kopen van zodra ik wat geld had! Ah, dat wachten elke donderdagmorgen voor de krantenwinkel op de bestelwagen die Robbedoes en Kuifje leverde!
Ik heb ook contact met hem gehad via briefwisseling toen ik in 1972 een Vrij Vel van dertien bladzijden (niet vertaald, pd'h) maakte voor Spirou... Hij steunde mijn werk en deed de moeite om vier platen te verbeteren (jammer genoeg pas toen ik ze al had ingeleverd), en me schetsen te tonen (het was dus hij die als eerste een pastiche van mij gemaakt heeft) en commentaar te geven over hoe hij het zou gedaan hebben in mijn plaats. Een echte striples, met daarenboven de vriendelijkheid om me te complimenteren zodat ik niet ontmoedigd raakte.
Ik heb hem voor het eerst in levenden lijve gezien in 1981 in Angoulême toen mijn eerste Strip-Tease verscheen. Ik was samen met hem uitgenodigd voor een live radio-interview voor het programma Pop Club van José Artur... Ik was een beginneling en het was Franquin die mijn strip uitstekend verdedigd heeft tijdens de uitzending, zoals hij dat eerder al had gedaan in enkele interviews.
De laatste keer dat ik hem heb gezien was rond 1985 in Sierre. We waren de enigen die 's morgens vroeg een tentoonstelling bezochten. Hij zei tegen me: "Weet je, ik sta elke morgen op met de gedachte: ik kan niet tekenen." Je moet over veel terughoudendheid beschikken om je niet voor de kop te schieten wanneer je zoiets als debutant hoort! |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Zijn ganse œuvre,
van de overname van Robbedoes tot Zwartkijken met een bijzonder zwak voor Bravo Brothers, waarin je zijn plezier kunt voelen... |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
(ironisch) Waarom? Dat valt toch niet op? Natuurlijk, het is de tekenstijl die ik probeer te volgen, zoals zoveel van mijn confraters... en misschien heb ik Strip-Tease wel gemaakt omdat het me niet lukte! |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Hij was de belangrijkste bevrijder van het stripverhaal, zonder schandaal en zonder dat het opviel... Weinig humorauteurs kunnen zweren dat hij niets voor hun carrière betekend heeft... en niet alleen in het humorgenre trouwens!
[vertaald
door Peter D'Herdt / eindredactie door Jeroen François] |
|
|
|