|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Een heel persoonlijke aanpak van de invloeden uit
de klassieke strips waaruit toen iedereen zijn inspiratie
haalde, waarna hij uitgroeide tot de toptekenaar zoals wij
hem nu nog kennen. Met een tekenstijl zo helder als de Klare
Lijn, maar veel zwieriger en levendiger: tegenwoordig genoemd
de Atoomstijl.
Het voelt alsof hij met het grootste gemak alles kon tekenen
wat hij wilde, en dat ook deed. En vaak nog beter en duidelijker
dan de realiteit. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Helaas
heb ik hem nooit persoonlijk ontmoet. Als kind kreeg ik eind
vijftiger jaren een abonnement op Robbedoes. Daarin
kwam ik de strip Robbedoes en Kwabbernoot tegen.
Het behoorde meteen tot een van mijn favorieten. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
De
twee Zwendel-albums zijn mijn favoriet, maar ook
de albums vlak daarvoor zijn subliem. Qua tekenstijl vind
ik hem daar op zijn top, en ook achter de verhalen zitten
diepe gedachten waardoor je de wereld van toen én nu
met heel andere ogen gaat bekijken. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Als
een van mijn eerste favoriete strips heeft hij mij zeker aan
het striptekenen gekregen. En onbewust zal zijn tekenstijl
mij toen ook beïnvloed hebben. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Ik twijfel of hij de nieuwste lichting striptekenaars
in Nederland nog heeft beïnvloed, daar zie ik veel
USA-comic- en mangaelementen. Maar bij nieuwe Belgische
strips, bijvoorbeeld in Spirou, zie ik nog steeds
verwantschap.
Hij zal altijd een voorbeeld blijven van de klassieke Dupuis-stal,
en voor echt geïnteresseerde aspiranttekenaars een
bron van inspiratie zijn.
|
|
|
|