|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Voor mij is het bijzondere van Franquin in eerste
instantie de enorme levendigheid in zijn tekenwerk. Alles
wat hij op papier zet, bestaat ook meteen. Of het nu zijn
hoofdpersonages zijn, de figuranten op de achtergrond, de
huizen, de voertuigen, de dieren,... alles leeft! Als verteller
zit zijn kracht als je het mij vraagt vooral in de aandacht
voor het kleine: emoties, karaktereigenschappen. Niet alleen
het grote gebaar dus. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Het eerste wat ik van Franquin zag was Guust Flater;
die las ik als klein jongetje in de Veronica
TV gids. Ik knipte ze iedere week uit en stopte ze in
een grote ordner. De strips met de meeste chaos maakten op
mij destijds de grootste indruk: de monorail, de scheikundeproeven,
de meeuw, het doolhof in het archief,... |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Vooral Guust is mijn favoriet, maar vooral omdat
ik dat als eerste kende. Robbedoes ben ik pas later
gaan lezen. Die oude Franquin-stijl vind ik ook erg mooi,
maar ik geniet toch meer van het latere werk, met Zwartkijken
als een van de hoogtepunten.
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik houd erg van tekenaars die in een drukke stijl tekenen
met veel details. Zoals ik al noemde: levendige chaos. En
dat teken ik zelf ook graag. Ik pak er meerdere malen een
boek van Franquin bij om te kijken hoe hij dingen oploste
in zijn tekeningen. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Dat vind ik moeilijk om te zeggen. Ik denk wel
dat veel stripmakers van nu beïnvloed zijn, maar dat
verwerken ze natuurlijk ieder op hun eigen manier. Je hoeft
het dus niet altijd letterlijk terug te zien.
|
|
|
|