Rob
Derks

[gecontacteerd door David Steenhuyse]
Albums van Rob Derks (1974, Nederland):
Pakje Bakmeel (2 albums, Studio Noodweer).

Website: www.pakjebakmeel.nl www.noodweer.nl
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Voor mij is het bijzondere van Franquin in eerste instantie de enorme levendigheid in zijn tekenwerk. Alles wat hij op papier zet, bestaat ook meteen. Of het nu zijn hoofdpersonages zijn, de figuranten op de achtergrond, de huizen, de voertuigen, de dieren,... alles leeft! Als verteller zit zijn kracht als je het mij vraagt vooral in de aandacht voor het kleine: emoties, karaktereigenschappen. Niet alleen het grote gebaar dus.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Het eerste wat ik van Franquin zag was Guust Flater; die las ik als klein jongetje in de Veronica TV gids. Ik knipte ze iedere week uit en stopte ze in een grote ordner. De strips met de meeste chaos maakten op mij destijds de grootste indruk: de monorail, de scheikundeproeven, de meeuw, het doolhof in het archief,...
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Vooral Guust is mijn favoriet, maar vooral omdat ik dat als eerste kende. Robbedoes ben ik pas later gaan lezen. Die oude Franquin-stijl vind ik ook erg mooi, maar ik geniet toch meer van het latere werk, met Zwartkijken als een van de hoogtepunten.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik houd erg van tekenaars die in een drukke stijl tekenen met veel details. Zoals ik al noemde: levendige chaos. En dat teken ik zelf ook graag. Ik pak er meerdere malen een boek van Franquin bij om te kijken hoe hij dingen oploste in zijn tekeningen.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Dat vind ik moeilijk om te zeggen. Ik denk wel dat veel stripmakers van nu beïnvloed zijn, maar dat verwerken ze natuurlijk ieder op hun eigen manier. Je hoeft het dus niet altijd letterlijk terug te zien.