|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin blijft voor mij een van de enige tekenaars
die alles kon, met een stijl die zijn hele carrière
lang nog evolueerde en die ik schitterend vind. Ik zou het
omschrijven als 'barok', Morris en Macherot
waren de 'klassiekers'. Of Franquin nu een locomotief weergaf,
of een stad, of een koe, of het een of ander personage, telkens
weer was het veel meer dan geslaagd. Het was fenomenaal! |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Al
sinds mijn zeer bescheiden debuut in 1958 (het jaar van de
Expo!) kende ik Franquin persoonlijk. Ik kende natuurlijk
al sinds het prille begin zijn strips en vooral Robbedoes
(Ah! De boksmatch tegen Pinnekeshaar!) Zijn zin voor beweging
heeft me eigenlijk van bij het begin verbluft. Later is André
Franquin een vriend geworden. Ik heb bij hem gelogeerd in
1958. Ik werd er ontvangen door het gebrabbel van een baby'tje
en zo leerde ik ook zijn dochtertje Isabelle,
in haar wieg, kennen en ook zijn lieve vrouw. Later hebben
de Franquins een tekening van me gekocht. Een gelukzalig gevoel,
om gewaardeerd te worden door zo'n artiest. À propos,
ik heb Isabelle enkele maanden geleden nog teruggezien. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Ik
hou vooral van zijn de albums van het begin en van de laatste
delen van Robbedoes waar zijn barokke gevoel zich
naar hartelust uitleeft. Ik koester ook de afleveringen waar
Guust en juffrouw Jannie samen leven op verre eilanden ergens
in de dagdromen van Guust. En zijn hoogtpunt, voor mij, wat
trouwens ook de grootmoedigheid van Franquin illustreert,...
Zwartkijken! En laten we ook de koppen van Le
Trombone Illustré niet vergeten!
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Hij
heeft ons allemaal beïnvloed: en de grote les die hij
ons heeft nagelaten, is de twijfel aan en het in vraag stellen
van jezelf. Hij die de pure perfectie — voor zover dat
bestaat op deze wereld — had bereikt, was ogenschijnlijk
nooit tevreden en stelde zichzelf altijd in vraag. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Zijn invloed is onherroepelijk: velen van ons zijn
(al zou hij het zelf niet toegestaan hebben) allemaal ergens
zijn geesteskinderen, in het ontwerp of in de uitwerking.
Hij was trouwens zelf een waardige navolger van Jijé,
van wie hij Robbedoes had geërfd. Jijé...
van wie sommigen zijn kapitale belang voor de stripwereld,
in België en elders, wel eens lijken te vergeten...
[vertaald
door Peter D'Herdt]
|
|
|
|