René
Follet

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van René Follet (1931, België):
De Auto's van het Avontuur (scenario van Jean-Claude de la Royère, 2 albums, Uitgeverij IJzer/Uitgeverij Chevrons)Daddy (scenario van Loup Durand, 2 albums, collectie B.D. Ecrivains, Claude Lefrancq Editeur)Edmund Bell (scenario van Jacques Stoquart (deel 1-2)/Martin Lodewijk (deel 3, 4), 4 albums, Dargaud (deel 1-3) + Collectie Detective Strips, Claude Lefrancq Editeur)Ikar (scenario van Pierre Makyo, 2 albums, Glénat)De Ilias (scenario van Jacques Stoquart, 2 albums, Millennium Collectie, Arcadia) Ivan Zoerin (scenario van Jacques Stoquart, 2 albums, Uitgeverij Paul Rijperman)Jan Brega: Jan van Gent (scenario van Maurice Tillieux, collectie Dupuis' Avonturen, Dupuis)Jan Kordaat (scenario van André-Paul Duchâteau (deel 14)/Jacques Stoquart (deel 16), 2 albums, Dupuis)Shelena (scenario van Jéromine Pasteur, Casterman) Steven Severijn (scenario van Yvan Delporte (deel 1)/Jacques Stoquart (deel 2-4)/Gerard Soeteman (deel 5-9), Oberon (deel 1-5)/9e Kunst (deel 6)/Silhouet (deel 7-9))Terreur (scenario van André-Paul Duchâteau, 2 albums, collectie Getekend, Lombard)De Verhalen van Oom Wim (deelname aan deel 1 en 3, Dupuis).

Website: perso.orange.fr/jeanvalhardi
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Zijn niets ontziende verbeelding. Zijn zin voor beweging.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Onze eerste ontmoeting? Ik weet het niet meer... Misschien naar aanleiding van mijn bezoek aan Jijé in Waterloo in 1948. Ik herinner me wel nog onze ontmoeting in Brussel. Zijn dochtertje Isabelle was toen pas geboren. Hij vertelde me hoe verrukt hij was, iets wat later omgezet werd in Het Nest van de Marsupilami. Wij hebben toen samen Beuville geholpen met het opstellen van zijn schilderijententoonstelling in Brussel.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
De marsupilami omwille van zijn grappen, zijn overweldigende krachtige fysiek en zijn psychologie. Een sensationele schepping.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja, door enkele specifieke raadgevingen.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Ik denk dat hij een steunpilaar zal blijven, een icoon waar je niet omheen kan, onevenaarbaar, fundamenteel.

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door David Steenhuyse]