|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Een geweldige verteller en vooral een superieure
tekenaar zonder wie meer dan de helft van het striplandschap
er anders uit zou gezien hebben. Hij heeft een heel grafisch
arsenaal aan clichés en manieren en tekens ontwikkeld
waar een paar generaties tekenaars uit geput hebben. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Mijn
vader was sinds zijn jeugd geabonneerd op Spirou
en tot ver in mijn jeugd was Spirou lezen een wekelijkse
bezigheid. Ik heb nog ergens (maar wààr?!) een
piston vanuit een Ford-T die aan Franquin heeft toebehoord,
onze pa had die gewonnen toen hij laureaat was van een Franquin-wedstrijd
die eruit bestond een persoonlijke interpretatie van de fammeuze
'Gaffophone' te bouwen (ik weet niet hoe dat ding in het Nederlands
heet, mijn stripcultuur is nogal Franstalig — de
Flaterfoon, mb), een monstrueus muziekinstrument én,
ik heb ooit ook nog gedanst met het mevrouwtje dat model heeft
gestaan voor mademoiselle Jeanne (= juffrouw
Jannie, mb)! |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Ik
hou vooral van het vroegere tekenwerk, nog erg beinvloed door
Jijé, de zwierige penseelstrook en
de dynamische lijn, het soort ding waar Chaland
op verdergebouwd heeft. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Zie hoger.
|
|
|
|