Pieter
De Poortere

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Pieter De Poortere (1977, België):
Boerk
e
(3 albums, Bries) Kak (Bries) De Zichtbare Man (Bries).

Website: www.boerke.be
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hij is werkelijk een virtuoos tekenaar. Bijzonder grappig en veelzijdig. Hij blijft samen met Hergé nog altijd dé stamvader van alle striptekenaars.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
We hadden het weekblad Robbedoes thuis en mijn vader had alle albums van Robbedoes en Guust, ook die kleine halve boekjes. Ik heb ze allemaal tientallen keren herlezen.
Ik weet ook nog dat ik — als kind — door Franquins leven dacht dat striptekenaar een erg ongezond beroep was.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
QRN op Bretzelburg: een prachtig verhaal, zéér grappig — hoewel het scenario blijkbaar niet van hem is (Greg hielp 'm inderdaad een handje, pd'h), en dat het naar het schijnt erg moeilijk tot stand gekomen is — met een mooie cover.
Ik hou ook erg van de allereerste verhalen, waar hij nog wat 'Amerikaanser' tekent. De Erfgenamen, de 4 kortverhalen,...
Ik was trouwens een tijdje grote fan van Zwartkijken maar intussen hou ik meer van de vrolijkere dingen.
En van Guust vind ik alles goed.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
In die tijd dat ik grote fan was van Zwartkijken was hij zeker een invloed, qua inhoud. Ik ben niet zo'n goed tekenaar als hij en ik spiegel me daarom gemakshalve aan mindere goden. (lacht)
Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Ik vind dat hij wel wat de basis gelegd heeft voor de klassieke humorstrip in het algemeen. Er worden wel niet echt meer zo'n ouderwetse avonturenverhalen gemaakt. Eigenlijk vind ik ze wel tijdsgebonden qua tekenstijl, maar ze blijven erg leuk om te lezen, zowel de 'guustjes' als de 'robbedoezen'. Erg nostalgisch word ik er van...