|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hij is werkelijk een virtuoos tekenaar. Bijzonder
grappig en veelzijdig. Hij blijft samen met Hergé
nog altijd dé stamvader van alle striptekenaars. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
We
hadden het weekblad Robbedoes thuis en mijn vader
had alle albums van Robbedoes en Guust,
ook die kleine halve boekjes. Ik heb ze allemaal tientallen
keren herlezen.
Ik weet ook nog dat ik — als kind — door Franquins
leven dacht dat striptekenaar een erg ongezond beroep was. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
QRN
op Bretzelburg: een prachtig verhaal, zéér
grappig — hoewel het scenario blijkbaar niet van hem
is (Greg hielp 'm inderdaad een handje,
pd'h), en dat het naar het schijnt erg moeilijk tot stand
gekomen is — met een mooie cover.
Ik hou ook erg van de allereerste verhalen, waar hij nog wat
'Amerikaanser' tekent. De Erfgenamen, de 4 kortverhalen,...
Ik was trouwens een tijdje grote fan van Zwartkijken
maar intussen hou ik meer van de vrolijkere dingen.
En van Guust vind ik alles goed. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
In
die tijd dat ik grote fan was van Zwartkijken was
hij zeker een invloed, qua inhoud. Ik ben niet zo'n goed tekenaar
als hij en ik spiegel me daarom gemakshalve aan mindere goden.
(lacht) |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Ik vind dat hij wel wat de basis gelegd heeft voor
de klassieke humorstrip in het algemeen. Er worden wel niet
echt meer zo'n ouderwetse avonturenverhalen gemaakt. Eigenlijk
vind ik ze wel tijdsgebonden qua tekenstijl, maar ze blijven
erg leuk om te lezen, zowel de 'guustjes' als de 'robbedoezen'.
Erg nostalgisch word ik er van... |
|
|
|