|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Eerst en vooral zijn uitzonderlijk talent! Meer
nog, ik denk dat hij een van de zeldzame auteurs was die erin
slaagde om van zijn getekende personages echte acteurs te
maken... Hij kon in hun gelaatsuitdrukkingen en hun houding
een scala aan gevoelens leggen, waardoor hij hen een echte
menselijke dimensie gaf. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Als lezer van het weekblad Robbedoes, is Franquin
via de afleveringen van Robbedoes en de Erfgenamen
direct verbonden met mijn kindertijd. Enkele jaren later,
toen ik een jonge auteur was, had ik het voorrecht ontvangen
te worden bij hem thuis. Zijn beleefdheid en zijn eenvoud
waren even groot als zijn talent. Ik koester dit als een serieuze,
nostalgische en bewonderende herinnering. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Al zijn personages waren beklijvend, maar degene die me natuurlijk
het meest uitzonderlijk lijkt, is Guust. Zijn wat dwaze kant,
dromerig en poëtisch, is een verademing in de kapitalistische
wereld waarin we leven. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Jazeker, bewust en onbewust, en ongetwijfeld is dat ook het
geval voor een groot deel van mijn collega's. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Hij maakte deel uit van die enkele auteurs (zoals
vooral ook Jijé) die de wereld van
het beeld hebben gemoderniseerd en gedynamiseerd. Ik denk
dat er een 'voor' en een 'na Franquin' was en ik zou ronduit
durven zeggen dat we zijn naam allemaal in gouden letters
zouden moeten opschrijven en hem, vooral voor al het plezier
dat hij zijn lezers heeft bezorgd, moeten beschouwen als
een weldoener voor de mensheid.
[vertaald
door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt] |
|
|
|