Pierpaolo
Rovero

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Pierpaolo Rovero (1974, Italië):
Malone (scenario van Michel Rio, Casterman).

Website: www.pierpaolorovero.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
De personages van Franquin, zowel de hoofd- als de bijpersonages, zijn niet alleen dynamisch en perfect getekend, ze leven ook echt, ze hebben een ziel die met een buitengewone energie wordt overgebracht. Ik denk dat de boodschap van Guust Flater universeel is en ons de smaak van onze kindertijd terugbrengt, waarbij de grappen de motor zijn van een mensdom dat niet alleen productief is, maar tegelijkertijd ook fantasie is, compliciteit, kameraadschap. Fantastisch gewoon!
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
In 1987, ik was 13 jaar oud en had de hele zomer met mijn ouders doorgebracht in Frankrijk. Op zoek naar een schoolagenda ontdekte ik voor het eerst de tekeningen van Franquin en ik dacht onmiddellijk: dat is pas een echte tekenaar! Mijn eerste kennismaking was dus niet via een album, maar via een schoolagenda waarin binnenin enkele afbeeldingen afgedrukt waren. Ik herinner het me nog perfect Lagaffe nous Gate (Flater Doet het weer). Nu, mijn ouders moesten elke dag de pagina's van de agenda tekenen, om te bewijzen dat ze mijn schoolse prestaties volgden en elke dag controleerden de leraars die handtekeningen. Ik vond dat een streng systeem; ik wist dat mijn ouders me wel degelijk volgden, maar ook dat ze mij vertrouwden en het leek me dan ook totaal overbodig om hen elke keer te zien tekenen. Dus liet ik er telkens een paar dagen overheen gaan en daarna verknoeide ik de handtekeningen zoals ik dat had zien doen in de tekeningen van Franquin. Ik vond dat amusant en zo werden ze minder koud. Ik heb de handtekeningen van Franquin altijd geniaal gevonden.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Ik herinner mij een gag waarbij juffrouw Jannie Guust een pull geeft met vooraan een grote P erop. Guust denkt dat die niet voor hem is en uiteindelijk belandt de pull rond het verkeersbord "verboden te parkeren". De acties en de verhaallijn zijn heel mooi; bij het begin wordt de gag voorbereid met juffrouw Jannie die de maten neemt en daarna wordt de emotionaliteit van de personages goed geobserveerd. Guust drukt zijn gevoelens van jaloezie op een heel elegante wijze uit en uiteindelijk draagt hij de pull ook — dat is ook alweer een kleine shock voor de lezers, want Guust draagt immers een groene trui en dat moet ook voor altijd zo blijven... Tenslotte is er het eind, waarbij ze samen hand in hand wandelen. Ik denk dat dit niet alleen een gag uit een stripverhaal is, maar een echt, waarachtig verhaal.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik heb veel mooie herinneringen, waarvan één in het bijzonder. Enkele jaren geleden werkte ik samen met het Disney-team. We moesten aan de Pixar-studio's een aantal tekeningen voorleggen die zouden gebruikt worden in de film Monster & Co en we zochten naar tekeningen waarop wij ons qua stijl konden baseren. Vanzelfsprekend kwamen we uit bij het boek van Franquin en de monsters (het album Cauchemarrant, wp); het leek of dat zijn tijd ver vooruit was. De vergadering veranderde plots in het bestuderen van dat boek en iedereen bekeek de illustraties van Franquin met bewondering en plezier.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Franquin heeft de magie van het stripverhaal weten te vangen, waarbij de tekening tot leven komt en verandert in een verhaal. Die magie zit ingesloten in zijn strips en om ze te ontdekken volstaat het om ze te lezen. Zijn impact is nog steeds groot en zal dat ook blijven, zoals elke echte magie!

[vertaald door Hilde Vandorpe / eindredactie door David Steenhuyse]