Philippe
Capart

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Philippe Capart (1973, België):
Morris, Franquin, Peyo et le Dessin Animé (co-auteur met Erwin Dejasse, Éditions de l'An 2).
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
De vrijgevigheid en oprechtheid in zijn werk.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Via de Robbedoesjes in een totaal willekeurige volgorde van verzamelalbums en bundelingen. Ik heb nooit persoonlijk contact met hem gehad.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Ik hou van de Guust Flater-gag waarin hij de functie van de Stuka-nazivliegtuigen uitlegde. Franquin liet zich meteen gelden binnen het weekblad en schonk ons een buitengewone grap. Meer nog dan de albums, verkies ik de Franquin die middenin de redacties van Robbedoes of de Trombone Illustré stond.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Enorm. Zijn werk blijft voor mij een voorbeeldfunctie hebben, niet in de vorm maar in de geest, in de energie, de spontaniteit en het tekenplezier.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Hij is en blijft de inspiratiebron van duizenden lezers waarvan er enkele auteur geworden zijn. Franquin bezat de gave om op papier de dingen tot leven te brengen. Deze beelden zullen ook altijd zo levendig blijven als hij ze toen heeft op papier gezet.

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]