Peter
van Dongen

[gecontacteerd door David Steenhuyse]
Albums van Peter van Dongen (1966, Nederland):
Muizentheater (collectie Wordt Vervolgd Romans, Casterman)Rampokan (2 albums + schetsboek, Oog & Blik).
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Moeilijke vraag. Persoonlijk heb ik de man nooit ontmoet en heb zelfs niet al zijn albums in mijn bezit. Ik vind hem gewoon een GEWELDIG tekenaar; wat een lijnvoering, snelheid en gevoel voor humor!
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Dat kan ik me niet meer herinneren. Waarschijnlijk uit het blad Robbedoes, midden jaren zeventig. Zeker is dat striptekenaar Willem Vleeschouwer begin jaren tachtig mij op een andere manier naar Franquin deed kijken, me de waarde en schoonheid ervan liet zien. Ik was op dat moment nogal bevangen door de creaties van Hergé. Gelukkig liet "Vleesch" zien dat er méér dan Kuifje alleen is!

Peter van Dongen voegde in een latere mail het volgende toe:

In mijn eerste reactie beweer ik me niet precies te herinneren welke boeken ik als eerste van Franquin onder ogen kreeg. Inmiddels weet ik beter: De Gorilla Heeft het Gedaan! en ook dat album met de Bravo Brothers (of misschien zijn het twee verhalen in één, dat weet ik niet meer). Ik moet nog een kind van een jaar of negen of tien zijn geweest, maar God, wat hebben mijn broers en ik toen gelachen. Ik wilde toen ook een gorillapak, dat ik in de plaatselijke feestwinkel zag hangen (75 gulden!), maar dat kan ook te maken hebben gehad met de release van de film King Kong in 1976.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Ik heb niet een specifiek album als favoriet, al komt Zwartkijken wel dicht in de buurt. Uiteraard veel Guust Flater, waar ik wél alles van heb, maar vooral dus de Robbedoes-albums die hij eind jaren vijftig gemaakt heeft: de Atoomstijl! Ongeëvenaard! Zelfs niet door Yves Chaland, ook een held van me.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Denk het wel, al is het alleen maar het aanstekelijke tekenplezier dat van de pagina's afspat en indirect ook via diezelfde Yves Chaland.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Kan ik niet goed over oordelen: ik heb het idee dat de huidige generatie tekenaars zich meer verwant voelt met Amerikanen en/of persoonlijke kleine verhaaltjes waarin de tekeningen er minder toedoen. Ook goed, natuurlijk en dan spreek ik alleen over Nederland. Ja, Daan Jippes komt binnenkort met een nieuw album uit dat helemaal de sfeer heeft van de Franquin uit de jaren vijftig (het album Een Avontuur van Havank is inmiddels verschenen bij Uitgeverij L, ds). Uiteraard zullen er in Belgie en Frankrijk ook nog vele tekenaars zijn die Franquin naast hun op tafel hebben liggen. Althans, ik hoop het!