|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Moeilijke vraag. Persoonlijk heb ik de man nooit
ontmoet en heb zelfs niet al zijn albums in mijn bezit. Ik
vind hem gewoon een GEWELDIG tekenaar; wat een lijnvoering,
snelheid en gevoel voor humor! |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Dat kan ik me niet meer herinneren. Waarschijnlijk uit het
blad Robbedoes, midden jaren zeventig. Zeker is dat
striptekenaar Willem Vleeschouwer begin jaren
tachtig mij op een andere manier naar Franquin deed kijken,
me de waarde en schoonheid ervan liet zien. Ik was op dat
moment nogal bevangen door de creaties van Hergé.
Gelukkig liet "Vleesch" zien dat er méér
dan Kuifje alleen is!
Peter van Dongen voegde in een latere mail het volgende toe:
In mijn eerste reactie beweer ik me niet precies te herinneren
welke boeken ik als eerste van Franquin onder ogen kreeg.
Inmiddels weet ik beter: De Gorilla Heeft het Gedaan!
en ook dat album met de Bravo Brothers (of misschien
zijn het twee verhalen in één, dat weet ik niet
meer). Ik moet nog een kind van een jaar of negen of tien
zijn geweest, maar God, wat hebben mijn broers en ik toen
gelachen. Ik wilde toen ook een gorillapak, dat ik in de plaatselijke
feestwinkel zag hangen (75 gulden!), maar dat kan ook te maken
hebben gehad met de release van de film King Kong
in 1976. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Ik heb niet een specifiek album als favoriet, al komt Zwartkijken
wel dicht in de buurt. Uiteraard veel Guust Flater,
waar ik wél alles van heb, maar vooral dus de Robbedoes-albums
die hij eind jaren vijftig gemaakt heeft: de Atoomstijl! Ongeëvenaard!
Zelfs niet door Yves Chaland, ook een held
van me. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Denk het wel, al is het alleen maar het aanstekelijke tekenplezier
dat van de pagina's afspat en indirect ook via diezelfde Yves
Chaland. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Kan ik niet goed over oordelen: ik heb het idee
dat de huidige generatie tekenaars zich meer verwant voelt
met Amerikanen en/of persoonlijke kleine verhaaltjes waarin
de tekeningen er minder toedoen. Ook goed, natuurlijk en
dan spreek ik alleen over Nederland. Ja, Daan Jippes
komt binnenkort met een nieuw album uit dat helemaal de
sfeer heeft van de Franquin uit de jaren vijftig (het
album Een Avontuur van Havank is inmiddels verschenen bij
Uitgeverij L, ds). Uiteraard zullen
er in Belgie en Frankrijk ook nog vele tekenaars zijn die
Franquin naast hun op tafel hebben liggen. Althans, ik hoop
het!
|
|
|
|