Peter
Madsen

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Peter Madsen (1958, Denemarken):
Walhalla (coscenario van Kure Madsen en Hans Rancke Madse, 3 albums, Big Balloon).

Website: www.petermadsen.info www.valhalla-comics.dk/index.html
Bedankt voor de mail.
Ik ben blij te vernemen dat u mijn werk kent, hoewel ik nogal wat meer heb gedaan dan de (zeer vroege) drie albums die je hebt gelezen... Ik hoop dat ik op een dag meer in het Nederlands kan uitgeven, als ik een uitgever vind...
Of ik Franquin ken? Absoluut, en hij was in meerdere opzichten mijn intrede in de wonderlijke wereld van de strip!
Ik probeer graag op uw vragen te antwoorden. Hier gaan we:


Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Zijn menselijkheid en de mogelijkheid om de wereld te zien vanuit een kinderlijk standpunt. Voor mij was het ultieme bewijs dat hij een superhumorist was een cartoon die hij over zichzelf maakte. Hij staat met een ouderwets horloge met ketting, dat hij uit zijn zak haalde, iets te vertellen als: "Goh, ik wist niet dat het zo laat was". Alleen... het was geen horloge, maar zijn hart. En de ketting was zijn hartslagader. Enkel een humorist van wereldklasse zou met zichzelf kunnen lachen in zo'n ernstige situatie! Een ware humorist (en humanist) lacht trouwens eerst met zichzelf!
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Toen ik nog een kind was, waren er geen Deense vertalingen van Franquins werk. Ik zag enkele van zijn boeken in het Frans en kocht ze van mijn zakgeld in een Franse boekenwinkel in Kopenhagen. Ik leerde letterlijk Frans door zijn strips te lezen met een woordenboek. Later kocht ik Comment on Devient Créateur de Bande Dessinée, een boek waarin Philippe Vandooren Franquin en Gillain (Jijé, pd'h) vragen stelt over hun beroep. Mijn moeder hielp me het boek te vertalen. Ik was toen 15 jaar en het was een enorme inspiratie!
Later had ik het geluk Franquin een paar keer te ontmoeten. Op een keer bezocht ik hem in Brussel. Ik herinner me nog dat ik een beeld in mijn hoofd had over hoe zijn huis eruit zag zoals het kasteel van Rommelgem. Ik was zeer ontgoocheld wanneer ik zag dat hij in een modern apartement woonde met coole designmeubels (als je trouwens zijn strips bestudeert, kan je ook makkelijk zijn fascinatie voor modern design opmerken). Hoe dan ook was zijn tekenstudio exact zoals ik het me voorstelde: de oude tafel, de restjes papier met doedels, enzovoort. Hij werkte aan een pagina van Zwartkijken en ik stond paf toen ik zag dat het bijna op hetzelfde formaat was als de gedrukte versie, met een ontzettende hoeveelheid details! Zijn prullenmand puilde uit van weggegooide doedels. Ik popelde om ze eruit te halen, maar vragen om een schets zou me herleiden naar niet meer dan een fan in plaats van een collega. Hoe graag ik ook een tekening van hem wilde, heb ik er nooit spijt van gehad dat ik het hem niet heb gevraagd. De ervaring om er te zijn en het gevoel dat we collega-artiesten waren, was fantastisch!
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Mijn favoriete personage is het kleine Roeltje uit een heel romantisch kerstverhaal dat volgens mij Roeltje en de Elaoin Shrédu (Sdrétu, pd'h) of zoiets heette.
Mijn favoriete Robbedoes-album is zeer voorspelbaar: Het Nest van de Marsupilami's.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja, heel wat. Ik bestudeerde zijn tekenstijl in elk detail en wellicht door heel veel van hem te kopiëren. Later kreeg ik gelukkig andere 'helden' onder ogen die ik een tijd lang kopieerde en (hopelijk) liet ik geleidelijk aan alle invloeden varen om mijn eigen oplossingen te vinden. Het punt is dat Franquin zijn eigen, bijzondere manier had om bijvoorbeeld een koe te tekenen. Maar het was zijn eigen, unieke stijl en hij kwam erop na waarschijnlijk dagen of weken voorstudies. Niet alle details zijn naturalistisch (de bek bijvoorbeeld), maar het afgewerkte schepsel oogt net goed en is een perfecte karikatuur van een koe. Maar als iemand anders het kopieert (en er zijn een hoop 'Franquin-koeien' in stripverhalen) wringt het tegen omdat de tekening niet is gebaseerd op persoonlijke observaties zoals die van hem. Er zijn geen binnenwegen, we moeten elk onze eigen observaties maken!
Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Ik d
enk dat hij ons heeft getoond dat het mogelijk is een compleet persoonlijke visie te creëren.
Alles in zijn strips ging door zijn 'filter'. Hij maakte niet alleen kleine mannetjes met grote neuzen, zijn figuren zijn mensen met persoonlijkheden. Al zijn dieren en personages — en zelfs de 'dode' voorwerpen zoals gebouwen of wagens — dragen zijn stempel.
Als ik naar zijn strips kijk, wil ik telkens harder werken en ze herinneren me eraan hoe plezierig dit werk wel is!

[vertaald door David Steenhuyse]