|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin is heel sterk in het vatten van de tijdperioden
waarin hij heeft gewerkt. Hij weet zijn observaties fantastisch
goed op papier te zetten. Daardoor heeft hij mooie tijdsdocumenten
gemaakt van zijn strips. Als je bijvoorbeeld een Robbedoes
uit de jaren vijftig inkijkt, voel je heel die periode weer
tot leven komen, en dat zelfs zonder dat het gedateerd overkomt.
Ik ken geen andere stripauteur die dat zo goed kan als hij. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Het werk van Franquin leerde ik begin jaren zeventig kennen
in een Robbedoes-verzamelalbum dat bij mijn grootouders
lag. Dat heb ik al snel mee naar huis gesmokkeld. Daarin stond
natuurlijk Guust Flater maar er stond ook iedere
week een monstertje in van hem, lezers konden er stickers
van kopen...
Niet veel later kreeg ik een Ton en Tinneke-album
cadeau. Ik denk dat ik het kwijtgespeeld ben. Toen ik zelf
begon te tekenen tekende ik meestal platen na uit Robbedoes.
Onlangs vond ik er nog eentje, getekend naar Franquin.
'k Heb hem nooit persoonlijk ontmoet, jammer genoeg. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Zwartkijken. Grafisch een meesterwerk. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Nee, zeker niet. Ik hield veel meer van realistische strips.
Daarin werd in de jaren zeventig en tachtig veel gearceerd
en gestippeld. Dat was wel iets wat me facineerde in Franquins
werk van die tijd. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Dat vind ik een moeilijke vraag om te beantwoorden,
te meer ik zowel Franquin niet echt gevolgd heb als dat
ik op dit moment ook niet heel precies de huidige stripwereld
op de voet volg.
Natuurlijk zijn er series zoals Joe Bar Team die
de erfenis van Franquin verderzetten tot in de kleinste
details, en leeft de Marsupilami voort dankzij Batem
en dankzij de tekenfilms van Walt Disney.
In de humoristische strips klinkt zeker nog altijd de echo
van Franquin, maar de huidige auteurs voegen er erg veel
persoonlijkheid aan toe.
Franquin is lang een referentie geweest maar ondertussen
is hij een vertrekpunt geworden waarop jonge tekenaars hun
eigen stijl enten.
|
|
|
|