Ole Comoll
Christensen

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Ole Comoll Christensen (1964, Denemarken):
De Arm van de Tekenaar (Bee Dee).

Website: www.comoll.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Het is al jaren geleden dat ik nog een Franquinstrip gelezen heb, maar ik zou hem nog steeds catalogeren onder mijn favoriete stripauteurs. Voor mij ligt zijn belangrijkste kwaliteit in zijn gave om — meer dan wie ook — leven en karakter te steken in haast alles — mensen, dieren en dode voorwerpen — door zijn dynamische lijnvoering. Zelfs een lamp of een boek wordt interessant en komt tot leven.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik heb Franquin nooit persoonlijk ontmoet. Ik kwam het eerst in contact met zijn werk via een Deense vertaling van Robbedoes in de late jaren zeventig. Later met Guust en de Marsupilami-verhalen en daarna met zijn zwart-witwerk.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Het is te lang geleden dat ik de strips nog heb gelezen om er een favoriet uit te pikken.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Wel, ik kan je zeggen dat de strip waaraan ik nu werk, hoewel het helemaal niet lijkt op een Franquin, geboren werd in het Guust Flater Café in Kopenhagen (http://www.aok.dk/profile/4972, Guust heet in het Deens Viggo, vandaar het Café Viggo) Dat is één invloed. En ik denk ook dat Franquin wat van mijn tekenstijlen heeft beïnvloed, ofwel direct ofwel via artiesten zoals Didier Conrad.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Franquins invloed kom je nog altijd tegen voor zover ik het kan zien.

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door David Steenhuyse]