Nicolas
Vadot

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Nicolas Vadot (1971, Engeland):
Norbert, de Verbeelding (op scenario van Olivier Guéret, 3 albums, collectie Derde Graad, Lombard).

Website: www.nicolasvadot.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hij was een echte anarchist, maar vriendelijk, niet prikkelbaar. Een beetje zoals de Marsupilami eigenlijk... Zijn tekenstijl, die vaak werd gekopieerd, maar nooit is geëvenaard, stak er bovenuit door zijn levendigheid en precisie. Franquin was een echte pacifist die door zijn poëzie en humor, de dwaasheid van deze wereld aan de kaak stelde. Net zoals Asterix (toch in de tijd toen Goscinny er nog was), kunnen de strips van Franquin op verschillende niveaus gelezen worden. Dat maakt ze interessant voor zowel de volwassenen als de kinderen. Franquin was zeer depressief en je had de indruk dat het tekenen voor hem een middel was om met humor en tederheid het gevoel van onbehagen dat hij had, te proberen verjagen. Zonder ooit onnozel te zijn…
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik heb hem jammer genoeg nooit persoonlijk ontmoet, want hij was al dood toen ik begon te tekenen... Ik heb hem als kind leren kennen via de albums van Guust. Omdat ik in die tijd nogal een luiwammes was, identificeerde ik me volledig met die figuur!
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Ik wil drie albums vermelden. Ten eerste Van Flaters Gesproken... (deel zeven in de Guust-reeks, pd'h), omdat het de eerste strip was die ik had. Ik heb hem minstens honderd keer gelezen. Ik herinner me vooral die angstaanjagende grap waarin Guust met zijn springbal wegvliegt, tot in de hemel. Je zou een freudiaanse analyse van die gag kunnen maken en het zou best boeiend zijn!
Vervolgens een Robbedoes: QRN op Bretzelburg. Het was het enige Robbedoes-album dat ik had toen ik klein was. Mijn moeder was Engelse, strips lezen maakte geen deel uit van haar cultuur en ze kocht er daarom maar weinig voor mij... Ik kan het album nog steeds met dezelfde passie herlezen en het verhaal heeft nog altijd dezelfde politieke kracht.
En tenslotte, als kers op de taart, zijn absolute meesterwerk: Zwartkijken. Voor mij is dat de echte Franquin, onverbloemd. Een pareltje, met geen enkele zwakke plek.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja, omdat ik, zoals ik hierboven al zei, zeer weinig strips las en ik verzot was op zijn humoristische tekenstijl, "grappig, maar met inhoud". Franquin had een grote perstekenaar kunnen zijn.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Enorm, zowel in goede als slechte zin. In slechte zin omdat er veel zijn geweest die hebben geprobeerd om Franquin te imiteren en dachten dat het daarbij volstond om grote neuzen te tekenen. En in goede zin omdat hij samen met Hergé, Uderzo/Goscinny, Morris en enkele anderen aan de basis lag van het gouden tijdperk van het stripverhaal waaraan alle hedendaagse auteurs, willens nillens, schatplichtig zijn. Ikzelf in de eerste plaats.

[vertaald door Jeroen François / eindredactie door Peter D'Herdt]