Minck
Oosterveer

[gecontacteerd door Marc Bastijns]
Albums van Minck Oosterveer (1961, Nederland):
De Avonturen van Rick Rolluik (op scenario van Willem Ritstier, 2 albums, Bee Dee) Claudia Brücken (op scenario van Willem Ritstier, 3 albums, Lombard + 1 album, Uitgeverij Boumaar)
Excalibur (Enigma) Jack Pott (op scenario van Willem Ritstier, 2 bundels, Uitgeverij De Boemerang + 2 albums, Bee Dee) Kanjer! (Uitgeverij De Boemerang) Kronieken van de Platte Aarde, Xorque, de Vrijgeborene (Jumbo Offset) Nicky Saxx (op scenario van Willem Ritstier, 6 albums, Uitgeverij Boumaar) Zodiak (op scenario van Willem Ritstier, 9 albums, Uitgeverij Boumaar).

Kleine wereld:
In de reeks Rick Rolluik van Minck Oosterveer en Willem Ritstier vinden we de snelle avonturenromantiek uit de jaren vijftig terug.

Website: www.minckoosterveer.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Moeilijke vraag. Er zijn zoveel dingen die hem bijzonder maken. Maar
het belangrijkste is denk ik de directe, rake vormgeving in zijn
tekeningen in zo'n beetje alles, zowel in bijvoorbeeld de grafische
opmaak van een pagina als de voorwerpen en figuren die hij creëert (hij
tekent niet alleen, hij creëert). Daarnaast vooral zijn feilloos vermogen om alles een juiste houding te geven en perfect te laten bewegen.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik kreeg het album Er Is een Tovenaar in Rommelgem. Vanaf dat moment was ik verkocht en moest ik gewoon alles van Robbedoes en Kwabbernoot lezen, en later Guust.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Mijn favoriete avontuur is QRN op Bretzelburg, omdat het naar mijn gevoel als tekenaar van avonturenstrips gewoon een avontuur in optima forma is. Favoriete figuur is de Marsupilami omdat het ondanks het feit dat het een niet bestaand beest is je het gevoel hebt dat het zou kunnen voorkomen in de Palombiaanse jungle en omdat het de perfecte sidekick is. Favoriete gag is eigenlijk zo'n beetje elke gag waarbij Guust agent Vondelaar bij de neus neemt, maar vanwege mijn grote voorliefde voor motoren vind ik de gag waarbij Guust in de winter zijn motorpak op de waterkoeling van zijn geleende motorfiets aansluit waarna Vondelaar het geluid van de motor wil controleren helemaal het einde.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Jawel, vooral in Speedball Nation en Rick Rolluik. En zelfs in mijn realistische werk zit ik wel eens met de dynamiek van Franquin in mijn achterhoofd te werken.
Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Een enorme impact. Natuurlijk heeft een hele generatie stripmakers naar hem gekeken, die op hun beurt weer van invloed zijn geweest op de daaropkomende generaties. Ik denk dat hij degene is die zo'n beetje het gezicht van de gehele karikaturaal getekende strip in na-oorlogs West-Europa heeft bepaald. En die invloed werkt nog steeds door.