|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hij was de eerste die zich gespecialiseerd
heeft in gagpagina's van de 'grote neuzen'-soort. Zijn
Robbedoes-albums ken ik veel minder goed. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn
albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke
contacten met hem gehad?
Ik
las het weekblad Robbedoes van toen ik nog
heel klein was en mijn ouders hebben voor mij enkele
albums van Guust en Robbedoes gekocht.
Ik ben hem één keer tegengekomen op een
vergadering van de UPCHIC (Union
Professionnelle des Créateurs d'Histoires en
Images et de Cartoons, een soort tekenaarsvakbond,
pd'h) opgericht door Yvan Delporte.
Hij was daar alleen met zijn vrouw en ik bevond me in
het gezelschap van een groep jonge tekenaars. Wij vroegen
ons af of we het zouden aandurven ons aan Franquin te
gaan voorstellen en hem de hand te schudden. Maar niemand
verroerde zich want we waren te erg onder de indruk.
Franquin zelf moet zich hebben afgevraagd waarom wij
niet op hem af zijn gestapt.
|
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Ik
hou erg veel van de albums van Guust, vooral
de eerste. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Jazeker, in de uitwerking van een grap, in
de opbouw en de logica ervan. Toch probeer ik me nu
meer en meer van hem los te maken. De techniek is sindsdien
geëvolueerd. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog,
vindt u?
Hij heeft, zoals enkele andere auteurs, het
beeldverhaal de eerste adelbrieven voorgelegd door
van zichzelf een voor die tijd zeldzame kwaliteit
te eisen.
[vertaald
door Jeroen François / eindredactie door Peter
D'Herdt] |
|
|
|
|