Michel
Weyland

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Michel Weyland (1947, België):
Aria (deel 3 coscenario van Jean-Luc Vernal, 28 albums, Lombard tot deel 15 + collectie Spotlight, Dupuis) Yvanaëlle: De Vrouwe van Mordorez (in de collectie Verhalen en Legenden, Lombard).

Website: users.belgacom.net/aria27
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Het perfectionisme in zijn creatieve geestdrift, maar ook zijn tekenstijl, recht uit de buik, spontaan en onberedeneerd.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik heb zijn werk al ontdekt in de jaren zestig, en ik heb hem ontmoet naar aanleiding van een van zijn bezoekjes aan het Sint-Lucasinstituut in 1967 of 1968 toen ik er in het laatste jaar plastische kunsten zat. Zijn eenvoud en zijn menselijke warmte konden me erg bekoren.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Ik hou van alles van Franquin, maar vooral van de kat van Guust en zijn Zwartkijken.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja, door zijn verwrongen en schaduwrijke tekenstijl. Hij heeft me de clair-obscur laten ontdekken op het niveau van de lijnvoering. Dat is een essentieel element om je tekeningen tot leven te laten komen. Hier wijkt de 'klare lijn' voor 'de levenslijn', de lijn die een ziel heeft .

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Enorm. Bijna alle humoristische strips dragen vandaag nog zijn stempel. Maar wie kent vandaag de dag nog echt het œuvre van Franquin? Of dat van Rembrandt?

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]