|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Zijn geweldig gevoel voor zwarte humor. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Door zijn Guust-strips. En een oude Robbedoes-strip,
Radar de Robot,
die ik geweldig vond!
Ik herinner me een programma rond hem dat onlangs uitgezonden
werd op Arte, hij zag er als een verstrooide
loodgieter uit, wat zenuwachtig en verward... |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Geen idee, het zijn er eigenlijk teveel: de Guust-reeks,
Radar de Robot,
Zwartkijken Kompleet... ik kan er niet echt één
dingske uitkiezen.
Mijn favoriete personage is Guust. De humor rond hem is werkelijk
grenzeloos.
Er vallen mij nu wel net een paar gags te binnen: de gag waar
Pruimpit Guust omhoog schopt en Guust met zijn hoofd tegen
het plafond botst waardoor Krasser zijn bureau ook omhoogspringt
(in de echte gag zien we Krasser niet en gaat het om een omhoogspringende
prullenmand, pd'h). Dat is echt een hilarisch vakje!
En Demesmaeker die in Guusts speciale linoleum rolt en vastgeplakt
raakt. (lacht)
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik stond en sta altijd te kijken van zijn arceringswerk: gekkenwerk
eigenlijk. Ik heb dat onbewust ook wat overgenomen. Als ik
aan het schetsen ben, niet in mijn stripwerk, bedoel ik.
Ik had vroeger trouwens ook een strip met een figuurtje dat
min of meer een rip-off was van Guust, qua houding en kledij.
|
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Tja, wat moet je daarop antwoorden. Hij is een
van de steunpilaren van
de stripkunst, hè, samen met Uderzo,
Hergé en enkele anderen. Op Joe
Bar Team heeft hij blijkbaar een serieuze impact gehad
(lacht): Franquin herboren!
|
|
|
|