|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Om Louis Armstrong te parafraseren:
"Als je het moet vragen, zul je het niet begrijpen. Samen
met Hergé is hij de vastlegger van
de Europese stripvorm. Let wel, Hergé was er eerder,
hij vond uit (ook niet helemaal op z'n eentje, hoor) en in
het begin van zijn carrière steunde Franquin, al was
het alleen al via Jijé, op het werk
van Hergé. Maar hij ging er mee aan de haal en gaf
het zijn eigen stem mee. En beïnvloedde daarmee talloze
andere tekenaars, die soms meer succes hadden dan hijzelf.
In het begin althans.
Ooit moesten tekenaars bij Tintin zich zoveel mogelijk
spiegelen aan Hergé en bij Robbedoes aan Franquin
en Hubinon. Soms tot hun verdriet en ergernis.
Hergé maakte de Klare Lijn beroemd en Franquin de Warme
Lijn (ik verzin het waar je bij staat).
Het is bijna ongepast om onder zoveel briljante auteurs een
rangorde te willen aanbrengen, maar als we de Europese strip
als een piramide zien, staan Hergé en Franquin tweezaam
aan de top. Verder geloof ik niet dat er ooit een gewetensvollere
tekenaar is geweest. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Ik las Franquin voor het eerst in Robbedoes. De onvergetelijke
avonturen in het spookhuis en Afrika maakten een verpletterende
indruk op het jonge Rotterdammertje dat met Robbedoes,
Kuifje, Heroic Albums (de grote Tillieux
die een briljante synthese van Hergé en Franquin ontwikkelde!)
en 't Kapoentje vrijwel leerde lezen. Niet gering
was mijn trots toen Franquin mij later bezwoer dat zijn dochter
met mijn album, Dossier Stemkwadrater, dat ik hem
gaf bij onze eerste ontmoeting in 1969, Nederlands had leren
lezen. Het was allemaal niet voor niets geweest. De warme
menselijkheid die uit de albums sprak, hebben mij, hoop ik,
mede gevormd. Zelfs als Franquin de geijkte klassieke stereotiepen
gebruikte, bleef de waardigheid van de gestereotypeerde overeind.
Tegenwoordig worden ze, en niet helemaal ten onrechte, nogal
eens als racistisch ervaren, en in mindere handen waren ze
dat ook vaak. Franquin heeft er later mee geworsteld. Maar
kijk naar de boksscène in Er is een Tovenaar in
Rommelgem. Eigenlijk speelt de graaf vals spel. Hij gebruikt
DOPING!! Niettemin wordt de zwarte kampioen niet belachelijk
gemaakt maar blijft een bijna nobel atleet. Er wordt MET hem
gelachen, niet OM hem. Tien jaar later zou Cassius
Clay/Muhammad Ali hem werkelijkheid
doen worden. En de triomf van de graaf is toch wat besmuikt.
Zo voelde ik het tenminste als lezertje.
Franquin was een moreel ijkpunt. De achtervolging in het spookhuis
kreeg een time-out toen de houten poot van de vluchteling
brak. De Marsupilami werd teruggebracht naar de jungle. Dat
hij de voorkeur gaf aan Brussel was zijn eigen keuze. Al denk
ik niet dat Franquin Knut had willen laten afmaken.
Hij vertelde mij ooit dat een Griekse uitgever de albums van
Robbedoes wilde uitbrengen, Maar dit was tijdens
het kolonelsregime en Franquin stelde als voorwaarde dat dan
De Dictator en de Paddestoel de eerste zou zijn.
Het is niet doorgegaan. De kolonels wisten voor wie ze bevreesd
moesten zijn. Het is altijd een voorrecht je helden te leren
kennen.
Gelukkig heb ik Franquin meerdere malen mogen ontmoeten, en
Liliane, zijn vrouw. Als Franquin Guust was,
was Liliane juffrouw Jannie.
Voor anekdotes is hier geen plaats. Meestal eindigden de bezoeken
in een middernachtelijk etentje in een restaurant dat soms
speciaal voor hem openbleef. Het zou aanmatigend zijn dit
een vriendschap te noemen, maar de laatste keer dat ik hem
ontmoette, niet lang voor zijn dood, fluisterde hij me toe:
Laat de volgende keer niet zo lang wachten. Helaas werd "lang"
hier "voorgoed".
|
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Alle Robbedoes-albums tot De Bezoeker uit de
Oertijd. Ton en Tineke. De middenperiode van
Guust. In de eerste twee tekende hij voornamelijk
met pen, en in de tweede met penseel. Het latere "priegelwerk"
gaat mijn deur een beetje voorbij, hoewel de titels van Le
Trombone Illustré wel mooi zijn. Ondanks het feit
dat ik er een voorwoordje voor schreef, hoort ook Zwartkijken
niet tot mijn favorieten. Het is mij te zeer een uiting van
de onzekerheid die hem beving toen de generatie van '68 zijn
werk min of meer ging zien als "Le BD de Papa".
Hij was ervan overtuigd dat zijn werk kinderspel en passe
was in tegenstelling tot de geëngageerde nieuwe generatie
die "Ergens Over Ging!".
Dat was hem, ook met referentie aan zijn Griekse avontuur,
niet uit het hoofd te praten. Grote kunstenaars zijn niet
altijd hun eigen beste criticus. Gekoppeld aan zijn ongelukkige
depressies heeft dat zijn werk geen goed gedaan. Gelukkig
brak toen wel nog net op tijd het SUCCES aan!
Overigens is natuurlijk Bravo Brothers een juweeltje.
En vergeet Roeltje niet. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik hoop het. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Behalve dan dat de 'wetten' die hij en Hergé
hebben neergelegd overal wel een beetje in doorsijpelen,
op de stripwereld nauwelijks meer, ben ik bang. Maar ik
laat me graag van het tegendeel overtuigen! De stripTEKENAARS
gedenken hem bijna zonder uitzondering in hun gebeden.
|
|
|
|