Mars
Gremmen

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Mars Gremmen (1969, Nederland):
The Girl Is Mine! (Silvester).

Website: www.marsgremmen.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?

Ah... Franquin, dat was die tekenaar wiens werk ik als kind nauwelijks kon lezen. Na het nuttigen van slechts een paar pagina's Guust of Zwartkijken begon ik zo verschrikkelijk last van tekenjeuk te krijgen, dat ik het boek snel van me afwierp en me gretig met een potlood op mijn schetsboek stortte. Na een half uurtje krakkemikkige en knullige poppetjes op papier geslingerd te hebben, zakte de moed me zo diep in de schoenen dat ik weer tijdenlang geen Franquin-strip meer aanraakte.
Om me beter te voelen zocht ik dan in de Eppo naar een strip die ik — later als ik groot was —vast veel beter zou kunnen tekenen. (Nee, ik noem geen namen!)
Al met al heb ik maar een klein stapeltje Franquin-strips gelezen.
Robbedoes is op de een of andere manier zelfs bijna volledig langs mij heen gegaan. Als ik nu zo'n album inkijk, zie ik dat het heel goed getekend is, maar er ontstaat bij mij geen enkele behoefte om het verhaal daadwerkelijk te gaan lezen.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Mijn favoriete Franquin-album is — naast ZwartkijkenDie Reuze Flater, Guust deel 10 uit de oude serie. Een bijzonder album. Behalve dat het mijns inziens een van de leukste en best getekende delen is, was mijn exemplaar een stuk dikker dan een normale Guust. De laatste tien pagina's stonden er namelijk twee keer in. Leuk foutje van de drukker!
Mijn favoriete gags gaan over de ontluikende liefde tussen Guust en juffrouw Jannie. Misschien zijn die wel de reden en inspiratiebron voor het veelvuldig voorkomen van hevig verliefde figuurtjes in mijn eigen strips. In mijn vooralsnog enige, en keihard geflopte stripalbum The Girl Is Mine (slechts 7,99 euro! Uitgeverij Silvester! Te koop bij de wel héél erg gespecialiseerde stripwinkel!), is dat zelfs het hoofdthema.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Qua tekenwerk roep ik altijd heel interessantdoenerig dat ik vooral geïnspireerd ben geraakt door Amerikaanse krantenstrips uit de jaren twintig, dertig. Maar als ik mijn tekeningetjes goed bekijk, dan zie ik méér Franquin-invloeden voorbijkomen dan me lief is; hevig geëmotioneerde poppetjes en veel tekenfilmgeweld, in een snelle, nerveuze lijnvoering.
Maar dan wel een flink aantal verdiepingen onder het Franquin-niveau, natuurlijk. Dat begrijpt u wel.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Ik vrees dat als er geen nieuwe Guust-strips en/of -tekenfilmpjes gemaakt worden, Franquins impact op de stripwereld — vooral bij de jeugd — steeds kleiner wordt. Aan de andere kant begreep ik dat Guust in Spirou herdrukt wordt; dus misschien loopt het wel niet zo'n vaart.
Ik heb geen idee of de Franquin-Robbedoezen nog een beetje verkopen of dat de jeugd alleen nog maar manga vreet. (Overigens, ik ben een al wat oudere man en ik houd ook van (de betere) manga. Dat je maar weet dat ik nog behoorlijk hip ben!)


(Door jullie interviewverzoekje heb ik overigens weer eens een Guust gekocht en verdomd... na het lezen van een paar pagina's kreeg ik wéér ontzettende tekenjeuk en verdween ik onmiddellijk achter mijn tekentafel! En omdat ik inmiddels geaccepteerd heb dat het Franquin-niveau nu eenmaal onhaalbaar is voor mijn persoontje, beleef ik nog plezier aan het tekenen ook!)