|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin slaagde erin om emoties werkelijkheid maken.
Hij kon je de impact van een bowlingbal, het omplooien van
een vingernagel of de klauw van een kat in je rug,... fysiek
doen voelen, gewoon door ernaar te kijken. Hij kon je ook
doen blijven kijken naar dat ene detail dat van een karikatuur
iets 'echts' maakte. Hij maakte 'hyperrealiteit' door iets
— of dat nu een voorwerp, persoon of dier was —
net dat tikkeltje te overdrijven, zodat het nog échter
lijkt dan het al is. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Franquin was mijn grote idool. Ik heb hem ooit één
keer in het echt gezien op het festival van Durbuy waar hij
een wedstrijd Guust-uitvindingen kwam beoordelen. Het gerucht
ging toen de ronde dat de meester zelf zou komen. En plots
was het zover: "Franquin est là! Franquin
est là!" en de helft van het festival —
ik incluis — stormde rechtstreeks naar de uitgang waar
hij uit een auto stapte. Ik mag dus zeggen dat ik Franquin
ooit in het echt heb gezien! (lacht) |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
QRN op Bretzelburg! Dat was het hoogtepunt van de
Guust-stijl. Grafisch gezien stond Franquin toen
aan het toppunt van zijn kunnen. Ik kan echt blijven kijken
naar de actie maar zeker ook naar de decors.
Franquin wordt terecht bejubeld voor zijn personages maar
hij was er ook een meester in om ze in een realistische omgeving
te zetten. Alles klopt. Zélfs als het niet bestaat!
Mijn exemplaar van QRN op Bretzelburg is letterlijk
aan stukken gelezen. Mijn favoriete scène is de martelscène
met het krijtje en het bord. Ik krijg nog altijd kippenvel
als ik ze lees. Hoewel hij een geboren pacifist was, kon Franquin
verbazend goed geweld uitbeelden.
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
(Enthousiast) En nog geen klein beetje! Het eerste
wat ik deed toen ik de Big & Betsy-strip bij
Studio 100 ging tekenen, was al mijn Guusten
meenemen om ze te bestuderen en eruit te stelen als de raven.
Franquin kon als geen ander de impact van een voorwerp 'be-tekenen'.
Hij kon snelheid, zwaarte, omvang, traagheid, geluid,... uitbeelden
op zo'n manier dat het werkte in humor. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Die mag gerust nog groter zijn dan ze nu al is.
Er is eigenlijk nooit een echte Franquin-school geweest,
maar ik herken toch zijn invloed in elke grote hedendaagse
humoristische tekenaar. Franquin is een Mount Everest. Er
is niets hoger. Maar iedereen wil hem proberen te beklimmen.
|
|
|
|