Mario
Boon

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Mario Boon (1974, België):
X!nk (4 albums, Mezzanine)Zornik (scenario voor Freek Van Haagen, Mezzanine)Initiatiefnemer van en bijdrage voor Pulp Deluxe Offline (Bee Dee).

Website: www.pulpdeluxe.be marioboonblog.blogspot.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin slaagde erin om emoties werkelijkheid maken. Hij kon je de impact van een bowlingbal, het omplooien van een vingernagel of de klauw van een kat in je rug,... fysiek doen voelen, gewoon door ernaar te kijken. Hij kon je ook doen blijven kijken naar dat ene detail dat van een karikatuur iets 'echts' maakte. Hij maakte 'hyperrealiteit' door iets — of dat nu een voorwerp, persoon of dier was — net dat tikkeltje te overdrijven, zodat het nog échter lijkt dan het al is.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Franquin was mijn grote idool. Ik heb hem ooit één keer in het echt gezien op het festival van Durbuy waar hij een wedstrijd Guust-uitvindingen kwam beoordelen. Het gerucht ging toen de ronde dat de meester zelf zou komen. En plots was het zover: "Franquin est là! Franquin est là!" en de helft van het festival — ik incluis — stormde rechtstreeks naar de uitgang waar hij uit een auto stapte. Ik mag dus zeggen dat ik Franquin ooit in het echt heb gezien! (lacht)
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
QRN op Bretzelburg! Dat was het hoogtepunt van de Guust-stijl. Grafisch gezien stond Franquin toen aan het toppunt van zijn kunnen. Ik kan echt blijven kijken naar de actie maar zeker ook naar de decors.
Franquin wordt terecht bejubeld voor zijn personages maar hij was er ook een meester in om ze in een realistische omgeving te zetten. Alles klopt. Zélfs als het niet bestaat!
Mijn exemplaar van QRN op Bretzelburg is letterlijk aan stukken gelezen. Mijn favoriete scène is de martelscène met het krijtje en het bord. Ik krijg nog altijd kippenvel als ik ze lees. Hoewel hij een geboren pacifist was, kon Franquin verbazend goed geweld uitbeelden.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
(Enthousiast) En nog geen klein beetje! Het eerste wat ik deed toen ik de Big & Betsy-strip bij Studio 100 ging tekenen, was al mijn Guusten meenemen om ze te bestuderen en eruit te stelen als de raven. Franquin kon als geen ander de impact van een voorwerp 'be-tekenen'. Hij kon snelheid, zwaarte, omvang, traagheid, geluid,... uitbeelden op zo'n manier dat het werkte in humor.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Die mag gerust nog groter zijn dan ze nu al is. Er is eigenlijk nooit een echte Franquin-school geweest, maar ik herken toch zijn invloed in elke grote hedendaagse humoristische tekenaar. Franquin is een Mount Everest. Er is niets hoger. Maar iedereen wil hem proberen te beklimmen.