Marcel
Ruijters

[gecontacteerd door David Steenhuyse]
Albums van Marcel Ruijters (1966, Nederland):
Dr. Molotow (5 albums, De Schaar)Sine Qua Non (Oog & Blik)Troglodytes (Oog & Blik).

Website: www.xs4all.nl/~troglo
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
In de eerste plaats zijn vakmanschap, daar zal ieder het over eens zijn (volgens mij heeft die man nog nooit een lelijke tekening gemaakt!). Ten tweede de constante evolutie in zijn werk: hij is niet aan een maniertje of stijlidioom blijven hangen. Misschien hoor ik tot een minderheid, maar ik prefereer in elk geval de latere Franquin boven zijn vroege 'atoomstijl'. Naast de grafische kant vind ik ook zijn inhoudelijke ontwikkeling interessant. Grofweg gezegd is Robbedoes voor kinderen, Guust voor pubers en Zwartkijken voor volwassenen en elk van die fasen is op zijn eigen wijze interessant. Ook was hij een van de eerste auteurs die zijn depressies op papier vormgaf. Veel persoonlijker kun je niet worden. Wie hem ontmoet heeft, omschrijft hem als een aimabel mens, maar als je zijn werk goed kent, wéét je dat eigenlijk allang.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik heb Franquin nooit ontmoet. Waarschijnlijk las ik Robbedoes en Guust vanaf mijn achtste. Hij is zo'n auteur die je in een verzonnen wereld kan laten stappen omdat alles klopt, een bepaalde 'flow' heeft. Later ontdek je bij het bezoeken van Belgische steden dat juist veel details
scherp waargenomen zijn, niet verzonnen (wat tot herwaardering aanleiding geeft).
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Dat hangt van het moment af, maar Guust is in elk geval veel leuker dan Robbedoes en Kwabbernoot. Ik kan het ook niet opzoeken, want ik vrees dat ik de meeste albums als kind al heb stukgelezen!
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Tussen mijn achtste tot mijn twaalfde was hij samen met Jacovitti een bepalende invloed. Daarna ontdekte ik auteurs zoals Tardi en Bilal, die haaks op de stijl van Franquin staan.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Dat is lastig te zeggen. Als stripmaker heb ik daar natuurlijk een andere kijk op dan de gemiddelde striplezer, omdat ik voortdurend op zoek ben naar nieuwe ontwikkelingen, terwijl oude invloeden, zoals die van Franquin, gewoon op mijn 'harde schijf' staan. Ik heb de indruk dat in Nederland de Franco-Belgische school (en daarmee Franquin) aan invloed heeft ingeboet ten faveure van Amerikaanse voorbeelden, maar zo gaan die dingen nou eenmaal. In archeologische termen zou je van een
rijke sedimentlaag kunnen spreken.