Marc Sleen
(Marc Neels)

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Marc Sleen (1922, België):
De Avonturen van Neus (Brabant Strip)Doris Dobbel (1 album, De Middenstand + 1 album, Clumzy + 1 album, Thoma + 22 albums, Bonte)Fonske (3 albums, Collectie Fenix, Brabant Strip) De Grote Rondes van Marc Sleen (1 album, Het Volk + 1 album, Reinaert/Het Volk) De Lotgevallen van Neuske (Thoma)De Lustige Kapoentjes (10 albums, Het Volk + 1 album, Sleenovia)Nero (217 albums, De Gids/Desclee De Brouwer/Het Volk/Ciso Brabantia Nostra/Standaard Uitgeverij + diverse luxes of varianten of hernemingen of bundelingen bij Stripfestival Middelkerke, Dirk Vermeire, Het Nieuwsblad, Standaard Uitgeverij,...)Oktaaf Keunink (5 albums, Het Volk + 1 album, Brabantia Nostra + 1 album, De Striep + 4 herdrukken Het Volk + 2 albums, Sleenovia + 3 albums, Collectie Fenix, Brabant Strip)Piet Fluwijn en Bolleke / De Avonturen van een Vader en zijn Zoon (10 albums, Het Volk + 1 album (groot & klein formaat), Jacobs + 1 album, Sleenovia)Pollopof (3 albums, Bonte/Thoma/Sleenovia) Stropke (Esopus)Stropke en Flopke (6 albums, Esopus + collectie Stripdossier, Standaard Uitgeverij)De Wonderbare Avonturen van Marc Sleen (Sleenovia).

Website: www.nerocafe.be/marcsleen.htm
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin is een grootmeester, een echt fenomeen. Het blijft wel een onbegonnen zaak om tekenaars zo in te delen. Voor de een is Morris de grootste, of Hergé, of Vandersteen of mezelf. Maar wie bepaalt dat? Iedere lezer moet dat voor zichzelf uitmaken.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Toen ik medebeheerder was van het BCB (Belgisch Centrum van het Beeldverhaal) pakten we regelmatig samen een pintje. Allez, een paar pintjes. En als het even kon, gingen we samen mossel-friet gaan eten. En dan krabbelden we steeds allebei die papieren onderleggers vol. Ik heb er toch enkele bewaard: boordevol schetsjes van bloemetjes, vlindertjes en monstertjes.
Af en toe kwam hij samen met Morris, Bob De Moor en hun vrouwen bij mij thuis eten. En éénmaal liet ik hem in mijn prominentengastenboek tekenen. Links stond dan zijn foto en rechts de tekening. Het was mooi om te zien. Zomaar uit de losse pols heeft hij daar een prachtige olifant getekend. Had die tekening niet in mijn boek gestaan, ik had hem direct ingekaderd.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Guust Flater is een klassieker, maar het meest werd ik geraakt door Zwartkijken én dan vooral door de manier van tekenen. Daar kon hij eindelijk zijn ei kwijt en over thema's tekenen die hem raakten. Het meest frappant vond ik zijn anti-oorlogsgags. Ja, toen was de hele rakettendreiging van de koude oorlog nog heel actueel. Maar kijk nu met Noord-Korea... (dit interview werd afgelegd op 12 oktober 2006, wp) Weet je, ondanks al zijn grappen, was Franquin een redelijke pessimist. En hoe intiemer de vriendenkring hoe introverter en meer gesloten hij werd. Als je alleen met hem was, bleek pas hoe diep hij in dat zwarte gat zat. Ah, komen we daar niet allemaal in?
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik keek op naar Franquin, maar ik kan niet zeggen dat hij mijn werk heeft beïnvloed. Maar hoe hij meeuwen en katten kon tekenen! Dat is echt een grootmeester. Die dieren leefden. Morris dat is dé paardenman, maar Franquin dat waren die katten en meeuwen.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Hij is en blijft een fenomeen.