Joub
(Marc Legrand)

[gecontacteerd door Marc Bastijns]
Albums van Joub:
De Vrienden van Saltiel (inkleuring voor Etienne Davodeau, 3 albums, Dargaud).
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Voor mij is Franquin zo bijzonder omdat hij zoals nooit iemand tevoren mijn verbeelding beïnvloed heeft. Twintig jaar lang heb ik geprobeerd een 2CV-bestelwagen op de kop te tikken alleen maar omdat Robbedoes en Kwabbernoot er zo eentje bestuurden toen ze naar Afrika trokken in De Gorilla Heeft het Gedaan. Vorige week heb ik er eindelijk eentje gevonden. Bedankt Franquin!
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik heb hem nooit persoonlijk ontmoet, maar dat vind ik niet erg. De kennismaking met zijn oeuvre is sowieso al een schitterend cadeau. De eerste strips die ik in handen kreeg waren de Total-albums (Lucky Luke, Robbedoes,...). Toen ik later de albums van Robbedoes en Kwabbernoot ontdekte, was ik erg verrast om vast te stellen dat ik sommige verhalen al gelezen had toen ik nog klein was. Sindsdien herlees ik ze regelmatig. Ik heb ze opnieuw gekocht voor mijn vrouw en later ook voor mijn kinderen. Af en toe koop ik een oude uitgave omdat er een tekening van Franquin in staat die ik nog niet heb. Tja...
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
In Pas op, Kwabbernoot! bevalt alles me: de tekeningen, het scenario, de vertelkunst, de sfeer,... Het verrast me steeds weer dat die wielerwedstrijd, die zo ongelooflijk samengebald is, niet langer dan 3-4 bladzijden duurt. Ik hou ook van de manier waarop Franquin de val van Robbedoes aan het einde van het album in beeld brengt: hij tuimelt letterlijk van bovenaan de pagina naar de onderkant ervan.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
De mensen erkennen het talent van Franquin om zijn personages te doen bewegen. Dat geldt zelfs voor zijn voertuigen. Het ongeval aan het begin van Een Rustige Vakantie (kortverhaal dat in het album De Gorilla Heeft het Gedaan staat, mb) is daar een fantastisch voorbeeld van. Dat is iets wat ik ook in mijn strips probeer te doen: van voertuigen echte personages maken. Het klinkt idioot, maar het is zijn schuld!

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Net zoals Hergé is Franquin een referentie voor wie de vertelkunst van het beeldverhaal wil ontcijferen. Hergé is een voorbeeld van de verhalende doeltreffendheid, terwijl Franquin meer een voorbeeld is van de verhalende levenslust.

[vertaald door Jeroen François / eindredactie door Peter D'Herdt]