Lucien
De Gieter

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Lucien De Gieter (1932, België):
Ali-Bibi, de Kleine Fakir (scenario pour Kiko, Loup)Papyrus (29 albums, Dupuis).

Website: digibulles.com/Papyrus www.egypteinedite.be
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hoe moet je praten over iemand die zo opmerkelijk was als André Franquin? Het moeilijkste is om de woorden te vinden die hem kunnen omschrijven: ik denk dat je over een genie kunt spreken, te vergelijken met Mozart in de muziek en Rembrandt of Picasso in de schilderkunst.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Zijn creativiteit was tomeloos, verrassend, grenzeloos: Robbedoes, Guust, Zwartkijken,... Alleen al zijn tekeningen verbazen door hun kwaliteit, maar als je weet dat hij ook de uitvinder, de scenarist was van deze wereld die wemelt van de meest zonderlinge voorwerpen en van onnavolgbare komische personages: de Marsupilami, de kat van Guust, de lachmeeuw, de flaterfoon, de kauwguust... Dan kom je woorden te kort... Ik heb eens gezegd dat je niet over zoveel talent zou mógen beschikken. Ja, genie is de enige omschrijving Franquin waardig. (Het is niet altijd prettig om Salieri te zijn!!)

Toen ik strips begon te maken, woonde ik net als hij in Bosvoorde. Ik belde bij hem aan en hij ontving me in alle bescheidenheid, het potlood nog in zijn hand. Hij gaf me geduldig raad, zonder te koop te lopen met zijn talent. Een grote meneer, die Franquin.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Het is onmogelijk om een keuze te maken: André verhief zijn creaties tot een niveau dat de perfectie benaderde! Maar de wereld van Guust blijft het meest opmerkelijk. Hij is een voor mij een voorbeeld gebleven en hij was alomtegenwoordig in het weekblad.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik denk niet dat ik zijn invloed ondergaan heb, maar je bent je niet altijd bewust van zulke zaken.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Ik laat zulke speculaties over aan mensen die slimmer zijn dan ik, maar als Mozart 220 jaar na zijn dood nog steeds beluisterd wordt, maak ik een afspraak met ons nageslacht. Ik ben ervan overtuigd dat hij een referentie zal blijven, zolang de strip bestaat.

[vertaald door Jeroen François / eindredactie door Peter D'Herdt]