|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hoe moet je praten over iemand die zo opmerkelijk
was als André Franquin? Het moeilijkste is om de woorden
te vinden die hem kunnen omschrijven: ik denk dat je over
een genie kunt spreken, te vergelijken met Mozart
in de muziek en Rembrandt of Picasso
in de schilderkunst. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Zijn creativiteit was tomeloos, verrassend, grenzeloos: Robbedoes,
Guust, Zwartkijken,... Alleen al zijn tekeningen verbazen
door hun kwaliteit, maar als je weet dat hij ook de uitvinder,
de scenarist was van deze wereld die wemelt van de meest zonderlinge
voorwerpen en van onnavolgbare komische personages: de Marsupilami,
de kat van Guust, de lachmeeuw, de flaterfoon, de kauwguust...
Dan kom je woorden te kort... Ik heb eens gezegd dat je niet
over zoveel talent zou mógen beschikken. Ja, genie
is de enige omschrijving Franquin waardig. (Het is niet altijd
prettig om Salieri te zijn!!)
Toen ik strips begon te maken, woonde ik net als hij in Bosvoorde.
Ik belde bij hem aan en hij ontving me in alle bescheidenheid,
het potlood nog in zijn hand. Hij gaf me geduldig raad, zonder
te koop te lopen met zijn talent. Een grote meneer, die Franquin.
|
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Het is onmogelijk om een keuze te maken: André verhief
zijn creaties tot een niveau dat de perfectie benaderde! Maar
de wereld van Guust blijft het meest opmerkelijk. Hij is een voor mij een voorbeeld gebleven en hij was alomtegenwoordig
in het weekblad. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik denk niet dat ik zijn invloed ondergaan
heb, maar je bent je niet altijd bewust van zulke zaken. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Ik
laat zulke speculaties over aan mensen die slimmer zijn
dan ik, maar als Mozart 220 jaar na zijn dood nog steeds
beluisterd wordt, maak ik een afspraak met ons nageslacht.
Ik ben ervan overtuigd dat hij een referentie zal blijven,
zolang de strip bestaat.
[vertaald
door Jeroen François / eindredactie door Peter D'Herdt] |
|
|
|