|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Ten eerste is er natuurlijk het onovertroffen tekentalent
van deze man maar daarbij komt ook nog eens zijn onuitputtelijke
fantasie die hij telkens weer opnieuw uit de mouw wist te
schudden. Ik heb nog aan animatiefilms van hem meegewerkt
(Les Tifous = De Banjers) en heb regelmatig
de kans gehad zijn voorbereidende schetsen in te kijken. Telkens
weer opnieuw, op elke bladzijde, in alle hoekjes en kantjes
vond men sporen terug van zijn ongebreidelde fantasie.
Zijn originele vlotte en vloeiende tekenstijl heeft de stripwereld
definitief beïnvloed en zal nog lang, zo niet altijd,
een van de belangrijkste leerscholen blijven. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Het allereerste wat ik van hem te zien kreeg was zijn album,
De Roof van de Marsupilami. Voordien kende ik alleen
de bekende strips van Suske en Wiske, Nero, Jommeke,
maar werd ook nooit bekoord door andere strips, tot het moment
dat ik dit album van Franquin in handen kreeg. Daarna ben
ik zijn stijl meer en meer gaan bewonderen, tot op de huidige
dag. Hij, samen met Uderzo vormen voor mij
de absolute top. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Het Nest van de Marsupilami en zijn Flater-albums
zijn mijn geliefde strips omdat daarin het nieuwe, zijn fantasie
en zijn tekenkunst allemaal tegelijk op z'n best zijn. De
Marsupilami vind ik de meest geniale vondst uit de stripwereld
maar ook Guust Flater omdat het gegeven, een kantoorbediende,
nu niet bepaald voor de hand ligt als zijnde een boeiende
stripheld. Toch heeft Franquin precies met dit zwakke gegeven
een meesterwerk afgeleverd.
Beste gag? Heel veel gags zijn schitterend maar wat mij onder
andere te binnen schiet is bijvoorbeeld die keer waar Guust
uit beleefdheid een briefje achterlaat met zijn verontschuldigingen
op omdat hij een krasje op het koetswerk van een auto had
gemaakt. Bij het wegrijden van die plaats trekt Guust per
ongeluk een hele stelling omver op die wagen die er helemaal
onder bedoven raakt. Ik vond het schitterend om te zien hoe
de eigenaar van die wagen vervolgens Guusts verontschuldigingen
voor het 'krasje' probeerde te lezen.
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Jazeker, zijn dynamiek heeft zelfs mijn realistisch tekenwerk
beïnvloed, maar zeker ook mijn karikaturale stijl. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Kijk maar eens naar al die albums die er na hem
verschenen zijn zou ik zo zeggen. (lacht)
|
|
|
|