Luc
De Maeyer

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Luc De Maeyer (1955, België):
Ben Hur (scenario van Ivan Claeys, collectie ClassiX, Standaard Uitgeverij).
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Ten eerste is er natuurlijk het onovertroffen tekentalent van deze man maar daarbij komt ook nog eens zijn onuitputtelijke fantasie die hij telkens weer opnieuw uit de mouw wist te schudden. Ik heb nog aan animatiefilms van hem meegewerkt (Les Tifous = De Banjers) en heb regelmatig de kans gehad zijn voorbereidende schetsen in te kijken. Telkens weer opnieuw, op elke bladzijde, in alle hoekjes en kantjes vond men sporen terug van zijn ongebreidelde fantasie.
Zijn originele vlotte en vloeiende tekenstijl heeft de stripwereld definitief beïnvloed en zal nog lang, zo niet altijd, een van de belangrijkste leerscholen blijven.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Het allereerste wat ik van hem te zien kreeg was zijn album, De Roof van de Marsupilami. Voordien kende ik alleen de bekende strips van Suske en Wiske, Nero, Jommeke, maar werd ook nooit bekoord door andere strips, tot het moment dat ik dit album van Franquin in handen kreeg. Daarna ben ik zijn stijl meer en meer gaan bewonderen, tot op de huidige dag. Hij, samen met Uderzo vormen voor mij de absolute top.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Het Nest van de Marsupilami en zijn Flater-albums zijn mijn geliefde strips omdat daarin het nieuwe, zijn fantasie en zijn tekenkunst allemaal tegelijk op z'n best zijn. De Marsupilami vind ik de meest geniale vondst uit de stripwereld maar ook Guust Flater omdat het gegeven, een kantoorbediende, nu niet bepaald voor de hand ligt als zijnde een boeiende stripheld. Toch heeft Franquin precies met dit zwakke gegeven een meesterwerk afgeleverd.
Beste gag? Heel veel gags zijn schitterend maar wat mij onder andere te binnen schiet is bijvoorbeeld die keer waar Guust uit beleefdheid een briefje achterlaat met zijn verontschuldigingen op omdat hij een krasje op het koetswerk van een auto had gemaakt. Bij het wegrijden van die plaats trekt Guust per ongeluk een hele stelling omver op die wagen die er helemaal onder bedoven raakt. Ik vond het schitterend om te zien hoe de eigenaar van die wagen vervolgens Guusts verontschuldigingen voor het 'krasje' probeerde te lezen.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Jazeker, zijn dynamiek heeft zelfs mijn realistisch tekenwerk beïnvloed, maar zeker ook mijn karikaturale stijl.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Kijk maar eens naar al die albums die er na hem verschenen zijn zou ik zo zeggen. (lacht)