Louis-Michel
Carpentier

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Louis-Michel Carpentier (1944, België):
Bij Sjaak, tussen Pot en Pint (scenario van Raoul Cauvin, 15 albums, Dupuis)Flop en Floppie (scenario voor Laurent Carpentier, Topgame)Het Jaar van het Bier (scenario van Raoul Cauvin, Uitgeverij Archers)Naar Gravin de Ségur (scenarioadaptatie door Jean-Claude Lowenthal, 9 albums, Casterman)Op de Loopgraven (scenario van Claude Armant, Uitgeverij Archers)De Rioolkoninkjes (scenario van Raoul Cauvin, 6 albums + spelletjesspecial, Casterman/Lombard)Een Stapke in de Wereld me ne Glazen Boterham (scenario van Raoul Cauvin, Uitgeverij Archers)Wat ’n Klotedag! (scenario van Lawrence Moorcroft, 3 albums, Topgame Editions).

Website: www.topgame.be • www.mortecouille.be
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Voor mij is het vooral de beweging in zijn tekeningen. Bijvoorbeeld de plaat waar Guust gegijzeld is door een wilde zaagmachine, is een schoolvoorbeeld. Ongelofelijk.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Op school waren er degenen die het weekblad Kuifje lazen en zij die fan waren van Robbedoes. Wanneer ik de tekeningen van Franquin leerde kennen, ben ik van kamp veranderd. En toen hij de gags van Ton en Tineke tekende, ben ik terug Kuifje beginnen lezen.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Ik hield vooral van De Gevangene van Boeddha, De Dictator en de Paddestoel, De Bezoeker uit de Oertijd, QRN op Bretzelburg, Hommeles in Rommelgem, natuurlijk de Zwendels en dan mag ik ook Guust en Zwartkijken niet vergeten, enzovoort, enzovoort.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik zou zo graag kunnen tekenen zoals hij, maar er is maar één Franquin.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Ik ken weinig van de nieuwe strips, maar ik kan me voorstellen dat zijn invloed niet verwaarloosbaar is.

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]