|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Voor mij is het vooral de beweging in zijn tekeningen.
Bijvoorbeeld de plaat waar Guust gegijzeld is door een wilde
zaagmachine, is een schoolvoorbeeld. Ongelofelijk. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Op
school waren er degenen die het weekblad Kuifje lazen
en zij die fan waren van Robbedoes. Wanneer ik de
tekeningen van Franquin leerde kennen, ben ik van kamp veranderd.
En toen hij de gags van Ton en Tineke tekende, ben
ik terug Kuifje beginnen lezen. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Ik
hield vooral van De Gevangene van Boeddha, De Dictator
en de Paddestoel, De Bezoeker uit de Oertijd, QRN op Bretzelburg,
Hommeles in Rommelgem, natuurlijk de Zwendels
en dan mag ik ook Guust en Zwartkijken niet
vergeten, enzovoort, enzovoort. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik zou zo graag kunnen tekenen zoals hij, maar er
is maar één Franquin. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Ik ken weinig van de nieuwe strips, maar ik kan
me voorstellen dat zijn invloed niet verwaarloosbaar is.
[vertaald
door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt] |
|
|
|